lördag 17 juli 2010

Hittade detta recept på ICA de som gillar rotfrukter kanske detta skulle passa.

4 portioner.

2 morötter
1 bit rotselleri,ca 200 gr
2 palsternackor
1 liten purjolök
3 dl potatismos,överblivet hemlagat eller pulvermos
2 ägg
3/4 dl majsstärkelse
1,5 sl riven Västerbottenost
sal och vitpeppar
4 msk smör eller margarin.

Gör så här:
Skala och ansa rotfrukterna och purjolöken.Riv rotfrukterna grovt på rivjärnet,Strimla purjolöken fint.Blanda potatismos med ägg och majsstärkelse.Vänd ner de rivna rotfrukterna och osten.Smaksätt med salt och peppar.Forma smeten till plättar och lägg dem i en medelvarm panna med matfett och stek ca 3 minuter på varje sida.
Servera rotfrukterna med rimmat fläsk eller bacon och lingon.

För alla:Rätten är gluttenfri men innerhåller mjölkprotein och ägg.
Laktosfri: använd gärna laktosfritt matfett.Kontrollera innehållet i pulvermoset.

Smaklig spis!

2 kommentarer:

  1. Godkväll!
    Lite sk. regn har kommit, det är lite fuktigt på ytan. Åskan har vi inte hört så den kanske börjar i natt. Det är svart mulet här och kanske det kommer några stänk. Blåser en del och så är det bergis 100% luftfuktighet också. Det är väl ca 20 gr och varmt som bara den. Armarna klibbar fast i bordet när jag skriver.
    Receptet verkar intressant för jag gillar rotfrukter. Detta borde jag nog prova..
    Ha de fortsatt bra!

    SvaraRadera
  2. Hej Recurven!
    Ja vi fick vårat i förmiddags,men sen har jag inte sett en droppe
    nu har jag tagit min promenad och jag hade sol med mig en bit.Ja
    då har har ni samma värme som vi har då.För jag tittade när jag
    kom hem för jag var så svett jodå + 20 grader.Så jag har nog gått
    raskare och fått upp flåset riktigt.Ja det där känner jag igen att armarna klippar fast vid bordet,inte gått precis.
    Ja gör du det,jag tyckte själv det lät gott,är säkert gott till grillat
    också eller vad tror du?
    Kramar.

    SvaraRadera