torsdag 4 mars 2010

En liten kaka så här på kvällskvisten.


Ingredienser:
12 bitar

125 gr rumstempererat smör
3 dl strösocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 msk pakpulver
1 msk kanel
2 bananer
1 dl flytande honung
rivet skal av 1 apelsin
5 dl hackade mandlar
3 dl hackade valnötter

Topping:
2 dl tjock grekisk youghurt
1 dl valnötter
½ dl flytande honung

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader
Vispa smör och socker poröst.Rör ner äggen ett i taget och blanda väl.Rör snabbt ner mjöl,bakpulver och kanel.Mosa bananerna och rör sedan ner bananmos,honung,rivet appelsinskal,mandlar och valnötter.Det blir en kompakt smet,nästan lite degig.
Smöra och mjöla en springform med löstagbar kant,ca 24 cm i diameter.
Häll smeten i formen och grädda kakan ca: 1 tim.Låt den svalna i formen.
Bred ut yoghurt över kakan och garnera med valnötter.Avsluta med att ringla lite flytande honung över.

Lycka till.

6 kommentarer:

  1. God kväll vännen!
    Den såg urgod ut, men tyvärr gillar jag inte banan alls så jag får nog avstå....

    Hoppas din dag har vart bra idag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Ms Chevelle!
    Ja det tycker jag också,nej det gör inte jag
    heller men jag tänkte att någonstans sitter
    det någon någon och hungrar efter banakaka*ler*

    Nja jag har väl i stort sett bara gått igenom mina videoband,så jag vet vad jag har.Jag har ju varit själv hemma.
    Kramar.

    SvaraRadera
  3. Godkväll!
    Vill bara smyga mig in och tala om att vi har VED i sikte... Inte mycket men så vi kanske klarar oss till april. Får väl snåla...
    Ha dé!

    SvaraRadera
  4. Hej Recurven!
    Satt faktiskt och tänkte på dej när jag åt
    soppa,så skönt att det börja läsa sig med
    veden.Men det går ju inte och snåla om det
    är kallt ju....Det är en hel månad tills
    april.
    Kramar.

    SvaraRadera
  5. Åh, Ädlis ... jag måste bara måste tänka på att inte äta "osunt" då jag inte kan motionera (promenaderna och min bollträning förbrukar nog inget) och behöver gå ner, ner i vikt ... av hälsoskäl... jag som älskar kakor och bullar!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Hej Tigris!
    Men du dina andra familjemedlemmar de kan ju smaka du får lukta på kakan istället*ler*
    Ja gå ner i vikt behöver jag också,men det
    får väl bli när jag vågar ta en promenad.
    Jag märker ju att jag går väldigt osäkert
    när jag går ute,jag vet ju att det är mina olika längd på benen.
    Då kan vi ta varann i hand för kag älskar kakor helst den mjuka sådana.
    Jag önskar dej en trevlig Fredag.
    Kramar.

    SvaraRadera