onsdag 16 juni 2010

En vårtårta är det för sent?

Det här är en mycket fräsch och frisk vårtårta.Den goda citronmoussen tillsammans med den fluffiga sockerkaksbottnen gör det svårt att bara ta en bit...

Ingredienser:
8 bitar

Botten:
4 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Citronmousse:
6 gelatinblad
2 dl vispgrädde
8 dl naturell yoghurt
2 dl strösocker
2 msk finrivet citronskal
2 msk färskpressad citronsaft

Glasyr:
3 äggulor
3 dl florsocker

Dekoration:
200  gr mandelmassa
valfri hushållsfärg
2 tsk strösocker

Gör så här:
Gör bottnen:Sätt på ugnen på 175 grader.Smöra och mjöla en springform,ca 24 cm i diameter.Vispa ägg och socker vitt och pösigt.Blanda mjöl,potatismjöl och bakpulver.Blanda ner mjölblandningen i äggsmeten.Häll smeten i formen.Grädda ca 35 min. i nedre delen av ugnen.Låt tårtbottnen svalna och dela den sedan i 3 delar.
Gör Citronmoussen:Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten ca 10 min.Krama ur gelatinbladen och smält dem i en kastrull på svag värme.Vispa grädden.Blanda ihop yoghurt,socker,citronskal,citronsaft och den vispade grädden.Dra av kastrullen med gelantinet från värmen och blanda ner 1 dl av yoghurtsmeten.Låt det svalna lite.Rör ner gelatinblandningen i youghurtsmeten.Fördela moussen mellan tårtbottnarna.Låt stelna i kylen 2-3 tim.Vispa äggulor och florsocker.Bred glasyren över tårtan.Låt glasyren stelna lite innan tårtan serveras.Knåda ihop mandelmassan med hushållsfärgen och formar till små ägg.Rulla äggen i lite strösocker och dekorera tårtan med dem.

Smaktips!
Apelsin och choklad passar alltid bra ihop.Blanda ner 2 msk kakao i smeten och byt ut citronen mot apelsin i moussen.Köp eventuellt färdig choklad eller marsipanägg att dekorera med.

Lycka Till.

7 kommentarer:

  1. Godkväller!
    Nu har det mesta i garaget varit ute på garageinfarten och vi har hittat slipmaskinen nu, vagnen gick in precis i garaget på tvären och släden står mot vagnen så de bildar ett L. Skönt att de är under tak igen. Det var vatten på vagnens flak när jag tog bort pressenningen och det var gröna alger i vattnet. Men tog bort det och torka bort vattnet så nu får den torka igen.
    Har ringt ang veden och fråga när den skulle komma, fick svaret om 2 veckor.. kanske. Ja, jo, visst skulle han kunna få ihop lite ved om han var tvungen... Det var ett ganska velande svar, får se hur det blir med det?? Väntar och ser.. Så ringde jag killen vi köpte Artur (dammsugaren) av också. Vi har ännu inte fått våra 3 borstar som vi skulle. Har bara fått svar att de är skickade.. Men det fixade han och kom med dom för ett tag sedan.
    Nu är jag och sambon ganska slut efter allt kånkande och klättrande runt vagnen. Släpande på lådor som vi dragit in under vagnen, brevid vagnen. Nu är det väldigt knök fullt i vårat garage må jag säga. Vi fick in allt igen konstigt nog, men vi har ingen aning om var något är just nu. Dessa jä**a råttor... Nog f-n hade de gnagad sönder ett selunderlägg och en sadelgjord, möglig dessutom..Dom verkar helt knäppa. Fast de har nog bott varmt i den kartongen i vinter.
    Ha det!

    SvaraRadera
  2. Hej Recurven!
    Vad bra att ni hade bra väder då,nu när ni stökat på detta viset.
    Så slipmaskinen kom fram till sist,om ni var tvungen att dra släden
    på tvären blir det inte jobbigt varje gång du ska ta ut den?
    Alger det brukar det vara vid midsommar i vatten,men har aldrig hört
    det i pölar eller är det jag som är glömsk.

    Jaha så det är inte klart med veden ännu,sicken tid det tar.
    Så¨det har varit krångel med din Artur,hoppas allt löser sig till
    det bästa.
    Tror jag det att ni är slut efter kånkadet jag som blir trött bara av att åka bil för länge.
    Råttor kan vara hemska,vet du när jag jobbade på IKEA på lagret så hade de lagt ut råttgift,så ibland när man skulle ha en stol eller så och vände på dem så föll det ut en död mus och den var som pergament,det var äckligt kan du tro.....Ja nu ser du säkert inte av dem förrän till hösten när kylan sätter in.
    Kramar.

    SvaraRadera
  3. Hej Leena!
    Du kan ju tala om vad du tycker om det
    när du gjort den.
    Ibland måste man unna sig något inte sant?
    Idag har varit en varm dag och jag skulle
    egentligen ut och köpa långbyxor,men det
    blev inga*suck*
    Jag får ta det en annan dag.
    Kramar.

    SvaraRadera
  4. Nämeen....Agath... blev det inga byxor i dag heller??? Hur ska det nu gå??? Kakan ser jättegod ut, den kommer att provas när det passar. Kan ju inte göra en stor kaka, till bara maken o mig. Skulle inte se bra ut, hihi

    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  5. Hej Susanne!
    Kam du väl så slår du mej en signal så kommer jag på studs.
    Skojar bara....
    Du kan ju läsa min nya inlägg så ser du.
    Kramar.

    SvaraRadera
  6. Lustigt att inte min kommentar igår kom med.
    Glömde jag kanske bort att trycka.
    En del av sockret kan bytas ut mot Splenda

    om någon skulle behöva tänka på för mycket socker.

    Ha det så skönt...
    Livet är en berg-och-dal-bana, inte sant.

    *kramis*

    SvaraRadera
  7. Hej Ginger!
    Så där har jag också det ibland,när jag går tillbaka
    finns inte kommentaren där,något är det som driver gäck
    med en.
    Ja jag vet man kan byta ut socker mot annat,nu kommer jag
    inte ihåg vad det heter som vi har här,men det är nog samma
    egenskapaer som det du säger.
    Ja livet går upp och ner,kanske däerför jag mår illa hela tiden
    nu,olustkänsla i alla fall.
    Kramar.
    PS:Är det för den där som börjar husera runt som du stängt din
    kommentarfunktion.DS:

    SvaraRadera