lördag 22 maj 2010

Trevlig Pingstafon önskar jag er.

En enda Pingstlilja har jag att visa upp det är mest tulpaner vi har,men de börjar också sjunga på sista versen.Men en massa Kirskål har vi det är inte klokt vad det föröka sig,men får man inte bort hela roten så föröka den sig,tänk att ett sådant ogräs kan ha så vakert namn inte sant?
Sen tog jag en bild på plommonträdet men jag ska se om jag inte kan ta en bättre bild av den i kväll det är så mycket blommor i den så jag undrar om det blir lika mycket plommon som för 2 år sen då hängde ena grenen ner så man fick huka för att komma under den.Ja det återstår att se,de är mörkblå till färgen.

Sen tog jag bara en bild ut mot grinden där det växelvis är röda och gula Tulpaner som tävlar om vem somn är vackrast.
Sist men inte minst tog jag en bild på vår gran så här stor är den för när vi satte den var den lite större än som mellan pekfingret och tummen och det var mina första år här alltså 2003 på våren det var tydligen ett frö från en gran som hamnat i rabbatten,och så här stor är den nu.Ska strax gå till sängs så jag önskar en god natt från "Kaksmulan"Jag hoppas ni haft en fin Pingstafton//Agath.

16 kommentarer:

  1. Tigris!
    Du menar granen,i så fall kanske
    det går att hänga belysning till
    vintern*haha

    SvaraRadera
  2. Hej Agath.

    Fin trädgård du har.

    Hoppas du får så många plommon i år med.
    Mitt ger dåligt, det sägs att man ska ha två, eller grannen en, av samma sort för att det ska bli frukt.

    Men mitt äppel träd börjar blomma och det ger nog massor i år. Ska ta ett kort senare på det.

    Ha nu en skön Pingstdag i morgon.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Agath
    En sån' liten söt gran :-)
    Vad plommon det blir. Vi får mycket vartannat år, och i år är det nog ett år som det blir mycket. Ska se om jag hinner fota innan det blommat över.

    Ha en skön söndag
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  4. Godmiddag!
    Trevlig trädgård!
    Här regnar det idag men hopptävlingarna går vidare och det är full fart därnere. Bounty står under sin björk och tar skydd för regnet, fast just nu är den gula framme och vad svarta de annars gråa molnen blir då. Jag tror ju att det är oväder någonstans i närheten för jag har början till huvudvärk. Läste i tidningen att det skulle bli åskväder mellan Örebro och Motala och neråt Jönköping och innåt landet. Det kanske är det jag känner av. Nu försvann solen igen.
    Ha en trevlig dag!

    SvaraRadera
  5. Hej Bella!
    Det är massor med jobb och maskrosorna verka vilja ta överhand precis som kirskålen,är man
    inte där för jämnt så kväver de de blommor man har.
    Ja vio får väl se sambon sa att det var många blommor i fjol också men bara blev ett par stycken,men så hade vi överfullt året innan.
    Det måste väl hämta sig vissa år tror jag.
    Vi har 1 eller 2 äppelträd som har förmåga att trilla när man sitter under trädet,precis som den sa hit men inte längre.haha
    Ha nu en skön Pingstdag.
    Kramar.

    SvaraRadera
  6. Hej Susanne!
    Ja är inte granen söt,sambon sa att skotten har skjutit iväg bara i natt,jag får väl ut och titta på den sen,som du säkert dförstod blev det inget av promenaden igår,inget av grillningen heller,får väl se om jag kan gå mellan skurarna idag i stället.Jag tyckte jag inte fick fram hur mycket blommer det egentligen är,kanske tog den för tidigt,vi får väl se.
    Tänk jag har inte sett en enda bin i år,men massor av humlor har jag sett.
    Hur det nu kan vara att man inte sett så mycket bin,kanske inte blir så mycket honung i år.
    Ha en skön Pingstdag.
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Hej Recurven!
    Ja den är trevlig men för mjuk för mej att gå i,
    det är en gammal trädgård det här.
    Solen har letat sig fram så det verkar som regnet kom på avvägar.Så kkanske ändå det blir grillning ute idag.för jag har köpt hem ryggbiffen den blir himla god när man grillar.
    Än verkar det lungt här, vad det gäller oväder,jag brukar få själv en enorm huvudvärk
    och må illa men bara när det är närma.
    Jag önskar dej en trevlig Pingstdag.
    Kramar.

    SvaraRadera
  8. Hej Agath!
    Ja, det finns så många ställen där smutsen kan gömma sig att man kan bli mörkrädd.. Jag undrar om det fungerar med deras diskmaskin för den bestämmer själv mängden diskmedel genom en slang, men jag ska göra lite efterforskningar..

    Någon lösning måste det finnas. En sån har jag inte sätt. Det får bli en resa till tyskland och göra lite efterforskning på det ämnet. Det låter inte så hygieniskt och man får hoppas att de sköter rengöringen ordentligt.

    Plommon så gott. Ja, det har blivit väldigt grönt och blommigt ute nu.
    Jag önskar dig det samma och ha det så bra. Kram Carina

    SvaraRadera
  9. Hej Agath

    Hoppas Pingsten varit trevlig! Vi har inte vår vi har full sommar!

    Tackar för alla hälsningar!
    Forsätt njut av värmen så länge den varar!!!!
    xxx

    SvaraRadera
  10. Hej Carina!
    Ja det gör en nästan förskräckt,hur är det då inte på stora restauranger,kanske ännu värre.
    Men sådant medel finns här i Sverige också.
    Brukar du åka till Tyskland och handla?

    Det plommonträdet som bär minst frukt det
    är goda plommon i det,fasta och lagom i
    smaken,de som vi hade så många för 2 år
    sen är så lösa i köttet men de kan man
    ju göra kakor av och marmelad förstås.
    Kramar.

    SvaraRadera
  11. Hej Kojiki!
    Vi har varit själva här så den har gått
    ganska lungt till väga.

    Ja vi har också full sommar här,men jag har nu varit ute på min promenad,får se om det blir grillning idag,vi satt nyss och fikade på
    altanen,det var skönt.Då springer du i Linne och shorts nu det är ju ganska skönt.
    Ha det gott du också.
    xxx

    SvaraRadera
  12. Det var många år sedan pingstliljorna blommade vid pingst. (För det är visst det nu, har jag hört)
    :-)

    SvaraRadera
  13. Hej Fjäderlös Tvåfoting!
    Ja det är många år sedan så har vi en ynka
    1 Pingstblomma så jag vet vad som behövs till hösten,nya lökar.Tulpanerna klarar sigf nog nåt år till.
    Men kan du fatta att det är Pingst hade inte Recurven påmint mig så hade jag totalt glömt det.
    Ja inte bara hört sett också med öppettiderna eller.Men det är rena högsdommaren´nu.

    SvaraRadera
  14. Hej Agath!
    Jag hoppas att restaurangerna sköter sina diskmaskiner. Där jag har jobbat har de skött dom iallafall. Men på andra ställen vet jag inte. Det är ju hälsofarligt med så smutsiga diskmaskiner.

    Nej, jag har aldrig varit till Tyskland.

    Ja, kakor och marmelad är inte dummt heller. Gott i gott gott..
    Kram Carina

    SvaraRadera
  15. Carina!
    Ja det hoppas jag också att de gör,mycket har nog förändrats
    sen du var där det går fort kan du tro att slappa.
    Då är det kanske på tiden,Många åker över till till tyskland
    det ska ligga ett stort varuhus där,min arbetskamrats sambo
    brukade åka dit,Rostock heter det dit han åkte.Jag vet att det
    går bussresor dit.
    Nej det är ju inte det.*ler*
    Mycket gott i gottgott.
    Kramar

    SvaraRadera