tisdag 23 februari 2010

Lite varm mat skulle väl inte skada i denna kylan.

En härligt varm kycklingrätt där fågeln gratineras under en fin sås,med vackert potatrismos vid sidan om.

Tid:ca:1½ timme varav 40 min kokning och 10 min i ugnen.

4 port.
1 kyckling (1,1-1,2 kg)
1 liter vatten
1 tsk salt
5 vitpepperkorn
5 krydpepparkorn
1 lagerblad
½ gul lök

Sås:
1 purjolök
2 msk margarin eller smör
½ msk tomatpuré
2 msk vetemjöl
4 dl kycklingbuljong (från koket)
2 msk soja
1 krm timjan
½ krm svartpeppar
1 krm salt
2 dl riven ost

För gratängen:
4 port potatismos
2 äggulor

Gör så här:
Tina kycklingen om den varit fryst.Dela den i 4 delar.Koka upp vatten med salt,kryddor och en halv skalad lök.Lägg i kycklingbitarna och koka dem ca:35 min.Sila upp buljongen.Bena ur kycklingdelarna.Skär köttet i mindre bitar och lägg dem i en ugnsäker form.
Skölj purjolöken och strimla den fint.Smält matfettet och fräs purjon.Tillsätt tomatpuré.Pudra över mjöl. Späd med buljong(frys gärna in det som blir över och använd till såser eller soppor.)Krydda med soja,timjan,peppar och salt.Låt koka i 5 min.
Gör eget potatismos eller pulvermos enligt paketets anvisningar.Rör ner äggulorna.Spritsa en kant mos längs fatet.
Slå såsen över kycklingen och strö på riven ost.Gratinera i 250 grader,ca: 10 min.
Servera rätten rykande varm med
grönsallad till.

Lycka till.

4 kommentarer:

  1. Hej Agath!

    Det där lät gott.Passande mat i kylan.

    Vi ska äta hemlagad "kioskmat" idag:Kokt korv med Potatismos och Räksallad.

    Ha en fin Tisdag!

    Kram från oss / Suss

    SvaraRadera
  2. Hej Suss!
    Ja det tyckte jag också det var
    Själva har vi haft restmat sen häromdagen.
    Jag önskar dej en trevlig Tisdag.
    Kram till dej och bröderna Bus.

    SvaraRadera
  3. Hej Agath!
    Har kollat runt och försökt läsa ikapp. När jag kom hit tog det stopp. Jag blev tvungen att kopiera dett recept. Det låter så gott!
    Tack och God Natt!
    Kramkram

    SvaraRadera
  4. Hej Starry-eyes!
    Ja det blir ju så ibland,Så du gillade denna maträtt varsegod det äre bara att ta för sig.
    Det var så lite så jag blir glad varje gång
    någon gillar det jag lagt in.
    Jag önskar dej en trevlig Torsdag.
    Kramar.

    SvaraRadera