måndag 1 februari 2010

Här Ginger,lite sent visserligen,hoppas det ska smaka.


Ingredienser:
8-10 bitar

6 äggvitor
3 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1½ dl hackade nötkärnor
½ msk kanel
1 påse (50 gr) mandelspån

Fyllning:
4 dl vispgrädde
250 gr blåbär och hallon

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.Vispa vitorna till hårt skum.Tillsätt sockret,lite i taget,under vispningen.
Blanda mjöl,nöthack och kanel.Vänd ner blandningen i smeten utan att röra för mycket.
Bred ut smeten i en långpanna som klätts med bakplåtspapper,ca 30x40 cm.Strö över mandelspån.
Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter.
Stjälp upp kakan på ett nytt bakplåtspapper och för över på ett galler så att det kommer luft underifrån.Låt kakan svalna.
Vispa grädden och bred den över kakan.Strö över bären.Rulla ihop kakan från långsidan.Lägg in rullen i frysen i minst 4 tim.
Fövara tårtan i frysen.Ta fram den 15-20 min före servering så att den precis hinner börja tina.

Lycka till.

16 kommentarer:

  1. God eftermiddag!
    I dag kom till datorn lite sent. Men jag har haft besök av hovslagarn så jag gick ner till stallet tidigt. Bountys hovar är helt utläkta från fånget nu. Lamellranden är tillbaka i sin vanliga tjocklek (2-3mm)på alla fötterna.. Det är skönt att veta. Det är ju ganska exakt 1 år sedan han fick det där fånganfallet nu ju. Det var i slutet av januari och idag är det ju 1:a februari.
    Ska nu sätta mig och tillverka ett armskydd till ena knatten som snärtar sig av strängen. Senare har jag ju stalltjänsten också..
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Hej Agath!
    Nu har jag bytt blogg så vi ses där..
    Ha det så bra. Kram Carina

    SvaraRadera
  3. Mumsfillibabba!
    Så himla bra att den går att frysa.

    Tusen tack Agath!

    *kramis*

    SvaraRadera
  4. God eftermiddag Recurven!
    Ja det gjorde den här också,men inte riktigt lika sent som du gjorde den förstås inte.
    Vad bra att fånget är läkt nu.Hoppas att han
    slipper få det igen.
    Är det verkligen 1 år sedan han fick fånget.
    Klappa om Bounty från mej och säg han är duktig.
    Ja idag är det den 1 Februari och den är kort.
    Jag önskar dej en trevlig Måndag.
    Kramar.

    SvaraRadera
  5. Hej Agath
    Den ser verkligen jättesmaskig ut.
    Men det var ju det där med nötter och mandel :-(
    Är superallergisk, så jag kan inte ens baka den. Det är lite trist, för det är så många recept som innehåller just.

    Hoppas det smakar till alla andra :-)

    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  6. Hej Carina!
    Så du har bytt blogg nu då får jag ändra
    på din blogg så jag kommer rätt.
    Jag önskar dej en trevlig Måndag.
    Kramar.

    SvaraRadera
  7. Hej Ginger!
    Så det var ett recept som tilltalade
    dig,så skönt att höra.
    Jag sitter här och gör dumheter för jag skulle
    skriva in Carinas nya adress och råkade göra
    så alla försvann*suck*
    Kramar.

    SvaraRadera
  8. Hej Susanne!
    Oh vad synd jag inte kan lägga in recept som tilltala dig,vad är det du eller maken inte får äta ska jag kanske se om jag hittar något till dig.Vi får väl se du får ge mig signaler.
    Kramar.

    SvaraRadera
  9. Hej Agath

    Har återställt de länkar jag kommer ihåg.....
    Finns det fler återkom. Det är faktiskt väldigt lätt att klicka på fel knapp..så ingen skada skedd.

    xxx
    Kojiki

    SvaraRadera
  10. Kojiki!
    Kommer nyss från dig,för jag såg du hade
    börjat lägga in mina bokmärken,lite annorlund men huvudsaken jag kommer till rätt ställe.
    Om du visste så förtvivlad jag blev när jag såg de bara försvann.Förlåt att jag skapa oreda.
    Ja det är några som fattas...Bland annat Mary-L
    och mia ekorrn och Badgear..tänk jag minns inte vilka det var mer,just nu
    xxx

    SvaraRadera
  11. Agath!
    Oj, vad bra att du fick hjälp.. Att det ska vara så lätt att göra sånt som blir fel, men att göra rätt är svårt.
    Då får jag tacka Kojiki också för att hon hjälpte dig med mina påhitt att byta blogg så det blev fel för dig..
    Ha det så bra. Kram Carina

    SvaraRadera
  12. Hekj Carina!
    Ja är inte Kojiki snäll så säg.
    Det är ju inget påhitt för att du bytt
    till annan blogg på ett bättre ställe.
    Ja du kan inte ana så snopen jag blev när alla
    mina bokmärken bara försvann,
    Kramar.

    SvaraRadera
  13. Hej Agath
    Jo, det är jag själv som inte klarar av några som helst nötter, mandel.
    Trist, för det används så mycket av den varan när man bakar.
    Jag är väldigt svag för vissa bakelser, med t.ex. hallon i....

    Vilken underbar människa hon är, Kojiki. Räddaren i nöden ;-) Skönt att det ordnade sig.

    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  14. Hej Susanne!
    Jag ska se om jag inte hittar något recept till dej också,en gång har jag för mej jag har lyckats eller?

    Ja vilken tur vi har Kojiki,du skulle se hakan på mej den tappade jag och jag blev så nervös när de bara försvbann och inte förstod jag vad jag skulle få in dem igen....
    Kramar.

    SvaraRadera
  15. Citrusrutor från Palermo! Det var inte dumt...och inga nötter, hihi

    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  16. Hej Susanne!
    Men inte kan jag ge dej receptet på den kakan förresten ligger den med bland mina recept så det är ju bara att leta.
    Men det är ett besvär när man inte tål vissa saker.
    Jag önskar dej en trevlig Tisdag.
    Kramar.

    SvaraRadera