fredag 4 december 2009

Idag är jag sen...så vad sägs om ett matrecept?

Tjälknöl har blivit populär bjudrätt i våra dagar-Det är milt men ändå saftigt och mustigt kött. Tjälknölen kan förberedas i god tid och passar perfekt på ett buffébord med en varm gratäng eller kall potatissallad.

Tid ca 17 tim.(12 timmar i ugnen + 5 tim i lag.)
Går bra att frysa.

8 port.
1 kg djupfryst benfri nöt-älgstek.
Saltlag/kg kött:
3/4 dl salt
1 liter vatten
½ tsk krossade svartpepparkorn
5-6 krossade enbär

Gör så här:
Lägg den otinade steken på ett ugnsäkert fat.Sätt in det i ugnen på 75 grader och låt det stå i 12 timmar.Blanda och koka upp salt,vatten och kryddor.Låt sedan lagen kallna.Lägg den varma steken i lagen och låt alltsammans stå i 5 tim.Låt inte köttet ligga kvar i lagen längre tid,då blir den alltför salt.Skär upp steken i tunna skivor vid servering.Servera köttet med potatis eller rotfruktsgratäng

Tips:Den färdiga tjälknölen kan förvaras inlindad i aluminiumfolie i kylskåpet några dagar.
Den kan också frysas.
Hållbarhet i 6 mån.

14 kommentarer:

  1. Mamma lagade tjälknöl när jag bodde hemma, nu har jag inte hört ordet från hennes mun på väldigt länge. Så jag antar att hon inte har lagat tjälknöl sedan dess..
    Kram Carina

    SvaraRadera
  2. Det ser ut att vara en spännande rätt, som jag får lust att provapå. Kan undra vart ifrån namnet kommer och vad det betyder?

    *fredagskramen*

    SvaraRadera
  3. Hekj Carina!
    Jag hare ätit kjälknöl en gång.det var
    hemskt gott,men den verkar sköta sig
    ganska mycket själv så det vore något
    att tänka på.Jag antar att det kan
    beror på alla timmar som går åt,man
    får börja i ottan ju-
    Kramar.

    SvaraRadera
  4. Hej Ginger!
    Ja visst låter den sopännande,
    eftersom jag själv blivit bjuden
    på den en gång den var hemskt god.
    Namnet får den ju av att den är frusen
    därav namnet tror jag.
    Man ska dra ut tjälen därav namnet tror jag.
    Jag önskar dej en trevlig Fredag.
    Kramar.

    SvaraRadera
  5. Godkväll!
    sitter här och väntar på att gå ner till stallet vid halv 8. Det är ganska halt på vägen där bilarna kör, is som plattats till, så vi får gå försiktigt ner nu när det är mörkt.
    Jag ska försöka förklara om de olika bågarna för dig, men jag tror jag gör det via mail så jag kan sätta in bilder också, det blir enklare då.
    huvudvärken har jag fått bort skönt nog.
    Jag ska klappa om Bounty från dig. Jag tog in honom när jag var där tidigare, spolade av de lervällingsbeklädda benen på honom, såg då att skona började sitta på trekvart, så jag har fått tag på hovis så hon kommer den 9:e i stället för den 21:a. Hoppas skona sitter kvar till onsdag...
    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  6. Godkväll Recurven!
    Har ni bra lyse ner till stallet?
    För man får vara försiktig nu,när
    man inte vet hur det är med väderleken.

    OK det kan vara intressant och få veta.

    Tur att huvudvärken släppte,det är jobbigtför den stjäl mycket av en energi.

    Aj då att skorna sitter så dåligt,vad har hänt?
    Varför lossnar de så där.nu är det ju ett tag sen hovis var hos dej,men lite längre ska de väl hålla.Ja det får vi hoppas att de gör,det är ju trots 5 dagar dit.Och Bonty kan ju inte stå still så länge.
    Kramar.

    SvaraRadera
  7. Yes!! precis så gör jag den Tjärknöl alltså..:)

    SvaraRadera
  8. Hej Mary-Louise!
    Så då har du gjort den,den är väl
    hemskt god.
    Kramar.

    SvaraRadera
  9. Hej Agath!
    Nej, det har inte varit något mer. Vi hade nog lite feber på natten för jag svättades en hel del, men frös inte.
    Jo, det tar lång tid att göra tjälknöl.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  10. Hej Carina!
    Jag har inte bestämt mej ännu för
    vad jag ska göra ta den eller
    inte ta den.

    Jag såg jag skrev fel till dej tjälknöl
    heter det ju,mina fingrar får ett eget
    liv de...
    Kramar.

    SvaraRadera
  11. Ädlis

    Den flickan som snurrade är inte den på min header. Jag hade ett jätte bra "hjärn-kontroll-bild" men tyvärr så försvann bilden hela tiden från mitt inlägg, har därför tagit bort det inlägget.
    Ha en god natt!
    Kramar

    SvaraRadera
  12. Hej Agath !
    Jag har bara gjort Tjälknöl en gång, tyckte att den var helt ok men rostbiff är minst lika gott( inte blodig, bara rosa ), har precis stekt sådan, vi hade den till kvällsmat och sedan skar jag ned resten till pålägg och satte i frysen, MUMSIGT !
    Du som kan så mycket om mat, har du något recept på hur man ska tillbereda "Rökt grisbog" ? Jag ska ha mitt "Svenska Julbord" den 12/12 och eftersom skinkan som jag kan köpa här är inte speciellt god funderade jag på att prova något annat.Man har rökt grisbog till extrapris i affären nu men hur jag än har letat har jag inte kunnat hitta något recept alls om hur den ska tillberadas !?
    Önnskar dig en fin helg, själv jobbar jag tre nattpass ;0).
    Sköt om dig !
    Kramar, Doris

    SvaraRadera
  13. Hej PreddieTigern!
    Ja då är det inte undra på att
    jag inte sett den då,trodde att
    det bara var hos mej.
    Jag önskar dej en trevlig Lördag.
    Kramar.

    SvaraRadera
  14. Hej Doris!
    Jag har aldrig gjort den men ätit
    den har jag,och den var hemskt god.
    Rostbiff har jag gjort en gång,och
    enligt min termometer skulle den vara
    genomstekt,för jag visste min son inte
    gillade blodigt kött,och så lät jag den
    vila unde auluminiumfolie en stund medans
    jag gjorde såsen,sen när jag skar upp köttet
    det bara rann blod så något var jnu fel på termometern skulle jag tro.Men trots det åt
    han.Han var väl hungrig eller inte ville göra mej ledsen.Men han sa den var god och det tror
    jag han menade,före han liksom jag har svårt att ljuga.
    Jag önskar dej en trevlig Lördag.
    Kramar.

    SvaraRadera