söndag 6 december 2009

Hittade ett recept som jag tror kan intressera.

Kryddig hel kassler
Kryddnejlikor och ingefära gör att det nästan doftar jul när man tillagar den.

Tid va: 30 min.varav 20-25 minuter i ugnen.
Den går bra att frysa.

4 port.
ca: 700 gr kassler
ca: 20 krydnejlikor
2-3 msk honung
1 msk vinäger
1 tsk malen ingefära
Gör så här:
Skär ett rutmönster på ovansidan av kasslern.Stick ner kryddnejlikor här och där i köttet.Blanda honung,vinäger och ingefära.Lägg kasslern med mönstret upp i en ugnsäker form.Häll honungsblandningen över.Stek i 225 grader 20-25 min.
Servera kryddkasslern varm eller kall med potatissallad eller potatisgratäng,samt frukt,tex.
mandarinklyftor,vindruvor och persikorklyftor.


Lycka till

8 kommentarer:

  1. Wow

    Helt i min smak..det här ska jag testa.....

    Ha en trevlig 2:a Advent....

    xxx

    Kojiki

    SvaraRadera
  2. Hej Kojiki!
    Du kan ju tala om hur den smakar
    när du gjort den.visserligen har jag
    ugnstekt kassler men inte kryddat så
    här.Skönt att du gillade den.
    En trevlig 2:a Advent önskar jag dej
    xxx

    SvaraRadera
  3. Åh låter ljuvligt gott:::)

    SvaraRadera
  4. Tidigare, då jag åt kött så åt jag ganska mycket kassel, bra sommarmat. Numera, då jag inte äter kött med undantag för ljust kött såsom skinka, fläskfilé etc så kan jag någon gång per år äta kassler så detta är nog ett recept som jag kan tänka mig pröva. Honung till fläskkött brukar vara lyckat...

    Ha en fortsatt fin andra advent...

    SvaraRadera
  5. Hej Mary-Louise!
    Vad bra jag hittade ett recept
    att ta till så här i juletid.
    Hoppas du kommer att tycka om det.
    Kramar.

    SvaraRadera
  6. Hej Cayenne!
    Men det verkar som du äter kött ibland
    i alla fall,hoppas detta ska ge dej
    lite smak på julens gotter oavsett det
    är godis eller annat gott.
    Kramar.

    SvaraRadera
  7. Tack för receptet som du skickade, det här låter också gott,ska spara bägge !
    Nu är det dags för kvällsmjölkningen, vi hörs !
    Kramar, Doris

    SvaraRadera
  8. Hej Doris!
    Tänk idag som först såg jag din kommentar,
    det är ett tag sen men jag hoppas du blev
    nöjd med kasslern?
    Jag önskar dej en trevlig Fredag.
    Kramar.

    SvaraRadera