onsdag 2 december 2009

Godeftermiddag,jag sa att jag skulle lägga in ett recept och här är det.

Mandelkrokar.
40-45 st

500 gr mandelmassa
200 gr socker
3 äggvitor

Garneríng:
Flagad mandel

Gör så här:
Riv mandelmassa grovt på ett rivjärn och blanda ner socker.Tillsätt äggvitorna en i taget (ovispade).
och rör om väl till en smidig massa.Den ska vara lite kladdig.Klicka ut smeten med hjälp av 2 teskedar
eller med sprits på en smord eller bakplåtspapper.Göres i krokar.Strö över flagad mandel och grädda
kakorna tills de har en ljusbrun färg ca:15 min.Ugnsvärme 150-175 grader
Frysta eller nygräddade är de lite sega.Kakorna ska kallna på plåten.Lossa försiktigt.

Lycka till.

6 kommentarer:

  1. Hej och tack för ett smarrigt recept! Passar fint så här i advent- och juletid. Dessutom är det glutenfritt, och min yngsta dotter är glutenintolerant, så det här ska jag testa!

    Jag är superstressad (som vanligt). Dottern fyller år i morgon och vi får gäster hela dagen. Jag håller som bäst på med matlagning, bakning, tvättstuga och städning - alltihop på en gång så klart!

    Vet inte riktigt när jag hinner in härnäst, men ha en fortsatt fin eftermiddag och kväll. Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Agath!
    Kakor är alltid gott, själv får jag nog gå till affären för jag känner godissug.
    Ha det så bra. Kram Carina

    SvaraRadera
  3. Hej Wolmer!
    Ja det är ett jättegott recept,jag gjorde dessa
    när jag fyllde 30 så sa min svägerska oh vad goda sådana skulle jag villja ha,och eftersom hennes son fyller månaden efter mej så gjorde jag en sats till ochg tog med mej till henne om
    du visste vad glad hon blev.
    Och som du såg så går de bra att frysa.
    Ja helt från glutten är det ju,det är ett
    litet joxande förstås.

    Usch då så stessad,har det kört i hopp sig riktigt,inte bra.Hoppas du går i land med allt.
    Jag önskar dej en trevlig Onsdagskväll opm det går.
    Kramar.

    SvaraRadera
  4. Hej Carina!
    Ja nybakade allra helst,en lite
    godisbit har jag hemma.
    Jag önskar dej en trevlig Onsdagskväll.
    Kramar.

    SvaraRadera
  5. Hej Agath

    Jag såg att på vissa bloggar har kommentarfunktionen och inläggsfunktionen på den vänstra sidlistan försvunnit...jag fattar ingenting..vi låter det vara någon dag för att se vad som händer.....trist när inte saker fungerar som de ska

    xxx

    Kojiki

    SvaraRadera
  6. Hej Kojiki!
    Ja jag såg att det var hos fler det hänt,
    men det kan inte bero på ny månad för i så
    fall hade vi ju märkt detsamma förra månaden.
    När jag har mina funderingar ska jag skriva
    dem i bloggbanken då i stället för hos dej som
    jag gjort hittills?
    Ja vi får väl se tiden ann.
    xxx

    SvaraRadera