söndag 22 november 2009

Med denna Askungesaga säger jag Godnatt.

Denna gulliga vits/historia fick jag av Anne-Sofie.Godnatt önskar "Kaksmulan" Agath.


Askungen har nu fyllt 75 år. Efter ett långt liv med prinsen, som nu är död, sitter hon ute på verandan en skön sommardag med sin katt som heter Bob. Då uppenbarar sig plötsligt hennes goda fe.

Överraskad frågar Askungen:

- Min goda fe, vad gör du här efter alla dessa år?

Den goda fen svarar:

- Askungen, du har levt ett perfekt liv sedan jag sist såg dig. Är det någonting som du önskar djupt inne i ditt hjärta?

Askungen blir något förvånad, men lycklig. Efter att ha tänkt efter en stund säger hon:

- Jag önskar att jag var rikare än jag kan förstå. Och vips, så är hennes gungstol förvandlad till renaste guld.

Hennes trogna gamla katt, Bob, hoppar skräckslagen upp i hennes knä.

- Tack min snälla fe, säger Askungen.

- Det var väl det minsta jag kunde göra för dig. Vad vill du ha som din andra önskan Askungen ?

Askungen tittar ner på sin gamla, sköra kropp och säger:

- Jag önskar att jag var ung igen.

På en gång förvandlas hon till den vackraste unga skönhet. Hon känner vigören, som har legat orörd i många år, komma tillbaka.

Då säger den goda fen:

- Du får EN önskan till, Askungen.

Askungen tittar på den förskrämda katten, och så säger hon:

- Kan du förvandla min katt Bob till en ung, snygg man?

Så står BOB där, den tjusigaste unge man som hon någonsin sett. Han är så tjusig att fåglarna i skyn faller ner vid hans åsyn. Den goda fen säger:

- Ha det så bra i ditt nya liv !

Så försvinner hon som en blixt i blått elektriskt sken. Under ett par minuter tittar Bob och Askungen varann djupt i ögonen. Askungen sitter som förstummad och beundrar denna urtjusiga karl.

Då går Bob sakta fram till Askungen där hon sitter i sin gyllene gungstol, han kramar henne med sina muskulösa starka armar Han böjer fram sig och blåser lätt i hennes hår och viskar:

- Nu ångrar du allt att du lät kastrera mig.


                                   ***

4 kommentarer:

  1. Godmiddag i höstslasket!
    Så var vädret som det ska igen då!! Skitigt och grått...
    I dag ska vi prova på ditt entricote recept. Vi har klyftpotatis till och bearnaisesås som jag skrv. Sambon fick välja.. Men först ska jag ner till stallet och fixa till Bounty och ev. ta in honom.
    I övrigt händer det väl inget särskillt på nyköpingsfronten. Usch, vad dimmigt det börjar bli ute. Mörknar gör det redan och kl är bara halv 1. Tänkt, det som var så fint i går med solen. Men inget varar allt för länge!
    Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  2. Godmiddag Recurven!
    Samma här man hinner ju glömma mellan
    gångerna hur fint det var,jag tittade
    efter navelina igår,men de ade inte det
    bara clemtiner,och vi som behöver C-vitaminer
    om det ska var så här grått.
    Hur är det med djur är de lika trötta och glåmiga som vi är tro?
    Ja jag sa också till sambon att yänk redsan nu är det
    skymning...*suck*
    Inga långa dagar här inte.
    Klappa Bounty från mej.
    Jag önskar dej en trevlig Söndag.
    Kramar.

    SvaraRadera
  3. Jadu Agath...man får tänka sig noga för, innan man önskar sig nåt:-)

    SvaraRadera
  4. Hej Anne-Sofie!
    Jo man får ju det,men visst är väl historen go.
    Tack för du hittade den åt mej.
    Jag såg du sovit gott i natt.
    Jag önskar dej en så bra Söndag du kan ha.
    Kramar.

    SvaraRadera