fredag 16 oktober 2009

Vallmo- och citronkakor.


Ingredienser
8 st

5 dl vetemjöl + extra till utkavlingen
1 msk bakpulver
4 msk strösocker
125 gr kallt smör i kuber
1 msk vallmofrön
finrivet skal av 1 citron
1 uppvispat ägg
1 1/4 dl vispgrädde

Fyllning:
3 dl vispgrädde
1 vaniljstång
2 msk florsocker
16 jordgubbar

Pensling:
2 msk vispgrädde
ca 1msk strösocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.Blanda mjöl,bakpulver,socker,smör, vallmofrön och citronskal för hand eller i matberedare,och arbeta sedan ihop allt till en deg. Om du använt en matberedare,för över degen till en bunke.Tillsätt det vispade äget och grädden. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord tills degen är ca 3 cm tjock. Ta ut 8 kakor med ett mått,ca 7 cm i diameter. Lägg kakorna på en pakpappersklädd plåt,pensla med vispgrädde och strö över lite socker.Grädda ca 15 minuter.

Vispa grädden till fyllningen.Dela vaniljstången och skrapa ner vaniljfröna i grädden.Blanda även ner florsockret. Skiva jordgubbarna.Dela kakorna och fördela fyllning och jordgubbar på bottnarna. Lägg på överdelarna och servera genast.
                                                                                          
                                                                                           Lycka till
                                                                                             Agath

9 kommentarer:

  1. Hej

    Jag har lagt till 4 "element" med Gadgets. Så det borde du också kunna. Kan du inte radera det du har och sätta dit igen?

    Alternativt ge mig lösenordet, låt mig påbörja och byt sen lösen direkt efter...

    SvaraRadera
  2. Hej Lia!
    Det där förstod jag inte 4 element?
    Det hiitar jag inte*suck*
    Men jag råkade få dit wett kort på hösten men inte där jag hade tänkt mej.
    Kan du förklara närm are hur du menar?
    Kramar.

    SvaraRadera
  3. Jag har mailat dig. Jag har försökt instruera steg för steg. Hmmm. Inte vet jag om du kommer att fatta nåt. Jag kan vara lite otydlig om jag har bråttom =) Det jag har störst problem att förstå, är hur jag ska kunna få foton dit jag vill ha dom...men jag ska ta en liten kurs av Milla. Hon kan allt sådant =) De har skickat en remiss till Karolinska sjukhuset igår. HOn ska äntligen få proffessionell hjälp. Jippie

    SvaraRadera
  4. Hej Lia!
    Jo jag har sett det så mejlet komn ju fram ändå.
    Jag har kikat på det,det var det jag skrev inne
    hos dej.
    Vad skönt att millan ska få den hjälp hon behöver.
    Jag håller tummarna att allt går bra.
    Jag önskar dej en skön Lördag.
    Kramar.

    SvaraRadera
  5. Men såg du mail nummer två, som jag skickade idag? det med beskrivningar hur man gör?

    SvaraRadera
  6. Hej Lia!
    Vi har varit ute idag
    så jag visste inte att du skickat mer än det mejlet igår.
    Ska titta på det sen för jag har den engelska versionen
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Hej Agath

    Kommer in och hälsar på dig..här var det fint..Går det bra här tycker du..Kul att prova på lite nytt inte sant..sen får man se vad det leder till..tycker det är trivsamt här på något vis

    SvaraRadera
  8. Hej Kojiki!
    Så kul du tittade in hos mej.
    Ja här är det lugnare,ingen stress.
    Det är lugna gatan innan jag får allt att fungera.
    Ja att det är lugnt beror nog på mej själv,inte många som har min adress*ler*
    Hoppas du hjar det bra denna Lördag.
    xxx

    SvaraRadera