söndag 27 juni 2010

Ja så har det nu blivit kväll.

Jag har en fråga vad heter denna lilja jag har aldrig fått reda på vad den heter,mannen som bodde här förr har satt den och jag tycker den är intressant.
Sen undrar jag vad denna busken heter den köpte jag i förfjol då var det bara en stängel på den nu är det massor och jag tycker den är fin,visserligen ser den lite ljusare ut på kort än i verkligheten.
En skär pion de har kommit i gång,min mörkröda  vill visst vänta på sig.
Och så ett kort på plymspirean jag har alltid gillat denna buske.Hade en själv när jag bodde i Älmhult men dem läst jag stå kvar,de är kanske lila stora som denna är.
Ja idag gick jag gick igenom Jonslund innan sambon kom och plockade upp mig.Då hade jag gått 10187 steg så det blev 6,11 km
så jag får väl vara nöjd.Men vad törstig jag var när sambon kom.Nej nu är det väl dags att sätta på grillen för nu har vi  + 19,5 grader
ute så jag hoppas att det är hyvsat på altanen annars får vi väl sätta oss på andra sidan där skuggan är.Ha en fortsatt bra Söndag.//Agath.




8 kommentarer:

  1. Hej Agath min vän
    Har din helg varit bra?
    Den gula liljan heter Daglilja.
    Din rosa blomma har jag nog inte sett tidigare, men fin var den.
    Grillat är aldrig fel, hehe

    Allt gott
    kram
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Godkväller!
    Nu är det grillat och käkat. Korren har jag också fixat, fick ihop 295p.
    Jaha, nu fattar jag vad du menade med bilderna på hästarna. Jag såg mailet innan jag var inne på bloggen.. Jag tycker ju det verkar skumt att de inte har vatten??? Att hagen ser ut som den gör är ingen katastrof, tänk fång!!! Islandhästar har också lätt för att få fång, så det kan vara en av orsakerna att de går i en sådan hage, men vatten är ett måste. Islandshästar är vana att gå på karga marker och de få stårn de hittar är ibland tillräckligt. Men visst ser det trist ut, det måste jag hålla med om...
    Vad den gula liljan hette verkar du ju redan ha fått svar på. Den rosa tror jag är en sk. Fingerborgsblomma. Den är giftig! Men den heter något annat också. Ska kolla upp det...
    Att du bara förmår att gå så långt i denna värme!!! Jag skulle nog smälla av, fast visst jag tävlade ju förra året när det var runt 30 grader ute. Jag begriper det inte ännu om jag ska vara ärlig... Men jag har gjort de...
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  3. Hej Susanne!
    Tack för du talade om det för mig för jag har undrat vad den heter.
    Den rosa köpte jag för jag tyckte den var fin och då var det bara en
    blomsterstängel,och du såg hur många det var nu.Det blev ju inget grillat för el-gaffeln fungerade inte.Så det blir väl i morgon om
    nu vädret tillåter.Man vet ju aldrig eller hur?
    Kramar.

    SvaraRadera
  4. Hej Recurven!
    Grattis du gjorde det,295 poäng var väl bra.
    Det blev det inte här,utan jag fick ta kyckling
    nerklippt i sås och ris.Vår el-gaffel hade slutat
    att fungera.
    Ja jag såg ju hinken sen en liten en som stod långt in,
    det upptäckte jag inte innan,men jag undrar varför
    denna hästen går själv hela tiden.Sen stod det en nummer
    på ryggen på hästen,den kom ju fram till mig sen,den kände
    sig väl ensam.Så du tror att det är bara för den inte ska få
    fång den står på bar backe,ja jag tyckte det såg trist ut.....
    Aj då är den gidtig,ja så lite man vet.
    Kramar.

    SvaraRadera
  5. Hej Agath!
    Själv tycker jag att den rosa liknar ett franskt kungsljus... men en närbild på själva blommorna skulle göra det lite lättare att se.. De ljusgula dagliljorna fanns i min trädgård när jag flyttade hit också... sprider sig som ogräs... Jag har varit tvungen att flytta bort dem från de andra växterna för att de inte ska ta över helt... men visst är de vackra när de blommar!
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Hej Donna!
    Det lät ju mycket bättre svar än Recurvens som sa de var giftiga,
    jag ska se om sambon kan ta ett närbildsfoto på den med sin
    kamera jag skakar för mycket när jag är för nära.
    Ja den ljusgula fanns också här när sambon flyttade hit.Själv har jag då köpt denna rosa blomma, den mörkröd pionbusken,kaprifolen,rosenstav och en gul gullviva som jag hade jordslått för att kunna ta med dem upp hit.+ en blå blomma ska försöka ta en bild på den den växer som ogräs.Sen har jag ju köpt ett par växter sen jag kom upp hit 2 magnolior 2 fjärilsbuskar 2 vinbärsbuskar tja några mer.Ja blommor är vackra.
    Kramar.

    SvaraRadera
  7. Hej igen...
    ja en närbild skulle göra det mycket lättare.. både fingerborgsblomman och det franska kungsljuset finns ju i den här färgen och har ungefär sådana gröna blad och likadana blomställningar.. men själva blommorna är mer som fingerborgar på fingerborgsblomman, medan de är öppnare på kungsljuset... och sen tycker jag väl oftast att fingerborgsblommor brukar växa mer en och en.. medan det franska kungsljuset kan bilda lite större samlingar så här...
    men jag har gott om fingerborgsblommor hemma även om de är giftiga.. det är ju inte direkt meningen att man ska äta dem... *ler*
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej Donna!
    Jag haer inte frågar han än får komma ihåg att göra det.
    Såg inte att du skickat mig en kommentar här.
    Eftersom jag är så skakig på närbilder märkte det på en
    annan blomma jag tog fick kasta dem allihopa.
    Nu är det för mörkt,så vi får väl se i morgon.
    Kramar.

    SvaraRadera