lördag 26 juni 2010

Då är det den 26/6 2010,snart även denna månaden gången.

Idag dansas det lite var stans kring midsommarstången,det är ett antal år sedan jag själv var och tittade på dansen,tror nog jag sagt det innan,men sista gången satt jag i rullstol,men jag kom ändå upp till Haganäsparken,en god vän körde mig upp.Men häruppe där jag bor idag har jag inte sett en firande utan bara på bild på TV:n eller något annat,vad jag saknar detta.Där brukade Göingeflickorna sjunga några sånger.Sista året var det bara 2 av systrarna som kom en av systrarna hade väl nog med sitt cafe strax före skansen kurva i Skåne.Jag var där en gång med min mor och store son och fikade,var ju lite nyfiken bara.Ha en fin Midsommardag.Kram till den som vill ha.//Agath

16 kommentarer:

  1. Nej, inte Whisky till jordgubbar. Några dricker Champagne till men jag och Kojiki önskar ingen sprit alls,
    det ska vara glass eller vispgrädde till jordgubbar.

    Önskar Kära Agaten en Skön Sommar

    Ian

    SvaraRadera
  2. God fortsättning på helgen.
    Vi hade det bra hos sambons bror igår, med god mat (tror jag)Det samkar inte så mycket när man är förkyld. Det bjöds på Porterstek och färskpotatis. Det brukar vara jättegott. Till kaffet fick vi jordgubbstårta och en hemmagjord Schwartzwald. Lite sedvanlig sång och lite skutt runt en ministång, sedan åkte vi hem igen.
    Var och gav hästarna mat på kvällen och sedan satt vi och lyssnade på musik hela kvällen och drack lite gott till chipsen.
    Just nu är den gula framme igen efter två regnskurar, undrar om det är åska på gång för jag har huvudvärk och den kom bara plötligt.
    Locket för örat har gett med sig så nu hör jag lite normalt igen. Det är skönt. Vet inte om jag ska åka ut till stugan och skjuta ihop ett Korrersultat eller inte, det är ju sista Korreveckan.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Hej Ian!
    Glass och vispgrädde låt gott till jordgubbar,
    Nej Whiskyn får fötäras vid ett annat tillfälle.
    Skönt att ni hade fin midsommarafton.
    Önskar dig också en skön sommar.
    Ha det bäst.

    SvaraRadera
  4. Hej Recurven!
    Nej jag vet det detsamma råkade jag ut för när
    jag fyllde 50 år då blev jag bjuden på mat,det
    smakade sågspån är väl det närmaste jag kan komma.
    Och ändå så åt jag biffstek med lök.
    Ah porterstek det var något det,synd du inte
    hade smaken då.Du menar Schwartzwaldtårta,det är
    väldigt svårt att få tag på,det gör konditorn bara
    på beställning här.Är väl för maräng är superkänslig
    tror jag.Så ni dansade kring midsommarstången i går.
    I går när jag gick in mot Nossebro så tyckte jag att
    det mullrade i kanterna,men sambon sa inget.Så jag
    vet inte 100 %.Den gula var framme för en stund sen,
    men nu är den borta igen,men ska försöka ta en promenad
    trots allt.Ja vilket du än besluta dig för att göra
    så får du ha det så bra.
    Kramar.

    SvaraRadera
  5. Hej! Det var en trevlig bild på svenskt midsommarfirande i en småstad.
    Tiden går för fort. I alla fall när det gäller vår och sommar i Sverige.
    Här hos mig kan sommaren inte gå fort nog. I år verkar den bli en mardröm.

    Hoppas verkligen du och alla andra i Sverige kan sitta ute med era kaffekoppar och jordgubbstårta. För visst är det ljuvligt.

    *kramis*

    SvaraRadera
  6. Hej Ginger!
    Ja jag tycker själv det var den trevligaste jag kunde hitta.
    Oh ja det går alldeles för fort,tänk det är snart 7 månadeer
    sen nyår,kan du fatta detta.Har ni orkaner som gör att du
    känner så eller det är något annat?
    Jordgubbstårta blev det inte,men vi satt och fikade
    för en stund sen på altanen,jag har satt in maten i ugnen
    så det tar ju en stund innan den blir klar.Jag tror det
    är för mycket kyla i kylen...men kycklingen får töa i ugnen
    i stället.
    Kan du tala om jag behöver mer tid när kycklingen inte hade
    töat riktigt eller jag ska köra på samma tid?Timmar och kg.
    Kramar.

    SvaraRadera
  7. Hejsan!
    Har varit ute en sväng till stugan, vi sköt några pilar också. Vi sköt även på 40m och jag satte alla mina 7 pilar i tavlan. Fast det var med fel båge.. Jag var bara tvungen att prova skjuta på 50m. Alla pilar (3st) satte jag i tavlan. Det kanske inte är helt omöjligt ändå.. Med fel båge även det... Hade inte med mig långbågen utan den gamla recurven. Det blåste en hel del men det spelade ingen roll, är väl van sedan tävlingen... hihihi...
    Satt och fikade lite också i den gulas sken och svor över att det varit folk och vandaliserat våran skjutplan nu i helgen.. De hade knuffat omkull 2 skjuttavlor och sabboterat dom ute på planen. Tursamt bara 2 och inte alla.. Kunde inte se någon åverkan på stugan så de har nog inte försökt sig på att ta sig in där denna gången.. Men det är ju synd att man inte kan få ha något i fred bara för att det blir en helg va???
    vi hade planerat att grilla men de regnar titt som tätt. Klarade en stund ute vid stugan, kom bara hem och flyttade husvagnen så började det ösa ner, så vi hoppade över det.
    Ha det fortsatt bra i helgen..

    SvaraRadera
  8. du agaten

    nu sticker ja
    ha de så bra

    little angus

    SvaraRadera
  9. Hej Recurven!
    Ja jag har också varit ute tog en promenad,hade väl räknat med att kycklingen blivit tinad till jag kom hem ack vad jag bedrog mig.
    Jasså hade du fel båge,hur räknades det då?
    Ja du ser du kan skjuta trots du inte är riktigt kurrant.
    Just nu skiner solen gottit här vi var nyss ute och tog en fika
    på altanen så sa sambon vi kanske skulle grilla korv i morgon,
    Jag har ingen korv och jag har ingen kol heller,men grill har vi.
    Ja jag vet inte ad som hgänder med folk vid midsommar,minns ett år
    när mammam levde och hon hade bil,så såg hon en stor fläck på bilen så hon trodde det var en mås som släpt sig.Men när hon kom ner så var det ungdomar som spruta silverfärg på bilen så min mor var tvungen att lämna in den på verkstan så de lackade om den eller var de nu gjorde men det kostade 4000 kronor att göra detta.så något händer alltid vid midsommar.
    Ja då fåer du grilla en annan dag i stället.
    Kramar.

    SvaraRadera
  10. Hej Little angus!
    Så du sticker nu
    då får du ha det så gott lille vän.
    Och ha det nu riktigt skönt i sommar.
    Kramar från agaten

    SvaraRadera
  11. Sorry! Jag missade ditt svar i lördags och hoppas innerligt att du fick
    ordning på kycklingen. Fast egentligen hade jag inte kunnat
    svara på frågan. Jag har aldrig lagat till en fryst kyckling eftersom
    jag alltid köper den styckad. Jag tror förståss att du fick ökan tiden
    med åtminstonne 15 minuter.

    Just nu ligger en orkan vid namn Alex i Mexikanska Gulfen. Den har gjort
    oss alla mycket oroliga med tanke på oljeutsläppet. Idag är prognosen att
    Alex inte ökat något speciellt i styrka och kommer att gå väster ut och
    tar en sväng till Stilla Havet istället.
    Tack och lov för det! Hade Alex tagit en östlig riktning,
    d v s mot oljeutsläppet, hade vindstyrkan ökat på vägen.
    Det var årets första hot...
    Vi får se bättre hur den går på tisdag. Antagligen kommer Alex bara att
    vara en rejäl storm när den träffar land i Mexiko. Vi tackar för det också :)

    *kramis*

    SvaraRadera
  12. Ginger!
    Den blev bra för jag lade till lite tid för kyckling
    är något jag alltid varit lite extra om.Men jag kunde
    i alla fall få in handen och torka den invändigt och ute,
    men det var trångt.
    Ja de där orkarnerna är nog inte roligt att ha knackandes
    på dörren,jag kan tänka mig att du är orolig för detta.
    Tur att Alex tog en annan vändning.Hoppas att den tonar
    ner där den far fram.
    Kramar.

    SvaraRadera
  13. Hej! Tyckte precis att jag svarade dig här tidigare idag.
    Vad hände?

    *kramis*

    SvaraRadera
  14. Hej Ginger!
    Ingen aning,vad den kunde blivit av.
    Var kanske när jag ändradse mitt inlägg
    men det skulle väl inte påverka kommentarerna
    Kramar.

    SvaraRadera
  15. I vilket fall, på din fråga,
    berättade jag lite mer om orkanen Alex' framfart.
    Något att censurera? :D ... (med tanke på mitt mejl)
    *kramis*

    SvaraRadera
  16. Ginger!
    Synd att du inte kunde ta om det men var det långt så
    jag känner ju så lite till om orkaner för oss här
    i svedala du vet.Jasså ett meil också?
    Kramar.

    SvaraRadera