fredag 26 mars 2010

Kanske något gott framför TV:n i kväll?

Dessa luftiga petit-chou-kringlor är fyllda med en härlig hasselnötskräm som smaka ljuvligt.Servera gärna kringlorna som en läcker dessert efter maten.

Ingredienser
8-10 st

100 gr smör eller margarin
3 dl vatten
2 dl vetemjöl
3 ägg

Fyllning:
1½ dl (ca:100 gr)
hasselnötter
4 gelatinblad
3 ½ dl mjölk
4 äggulor
1 dl florsocker
2 dl vispgrädde

Garnering:
50 gr mörk choklad

Tillbehör:
Sprits

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.Smält matfettet i vattnet i en kastrull.Tillsätt mjölet.Rör tills smeten släpper kastrullens botten.Ta kastrullen från värmen.Låt smeten svalna något.Tillsätt ett ägg i taget.Rör ordentligt mellan varje ägg så smeten blir luftig.Fyll en sprits med smet.Spritsa ut smeten i 8-10 runda ringar,ca 8 cm i diameter,på en bakpappersklädd plåt.Grädda kringlorna mitt i ugnen ca 30 min.Låt dem svalna.
Gör fyllningen:Hacka nötterna.Rosta dem i en torr,het stekpanna.Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten ca 10 min.Koka upp nötter och mjölk.Ta kastrullen från värmen.Vispa äggulor och socker pösigt.Vispa grädden hårt.Ta upp gelatinbladen ur vattnet.Låt dem smälta i mjölkblandningen.Rör ner äggvispet och den vispade grädden.Låt krämen stå i kylen tills den har stelnat något,ca:1 tim.Dela kringlorna i över och underdelar.Fördela fyllningen på underdelarna.Lägg på Locken.
Gör garneringen:Smält chokladen i vattenbad eller i microvågsugn.Ringla chockladen över kringlorna.

Förbered:
Fyll bakverken precis före serveringen.Kringlorna kan dock bakas någon dag i förväg och krämen kan göras i ordning så att det bara är att fylla och garnera.

Lycka till.


2 kommentarer:

  1. Mums, det ska jag prova till nästa bulldag här på Island, då bakas det ju alltid petit-chouer här och jag tycker inte att de smakar så mycket men med nötfyllning blir de säkert goda !
    Sköt om dig !
    Kramar, Doris

    SvaraRadera
  2. Hej Doris!
    Så ni brukar baka petit-chouer hos er då kom väl
    denna till pass,synd bara att inte alla kan äta den,jag tycker själv om petit-chouer fast det är ett tag sen jag åt det men det var med sylt och grädde i den.Hoppas du kommer att gilla denna nötfyllning.
    Jag önskar dej en trevlig Lördag.
    Kramar

    SvaraRadera