lördag 30 januari 2010

Som jag sa igår skulle jag titta efter ett smarrigt recept.


Ingredienser:

12 bitar.

5 dl rödbetor
1½ dl raps -eller majsolja
4 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 msk vaniljsocker

Toppning:
200 gr färskost,tex philadelphia
2 dl avrunnen yoghurt
eller grekisk yoghurt
½ dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citronsaft

Tillbehör:
Springform,ca 24 cm i diameter.

Gör så här:
Sätt ugnen på 190 grader.Spänn fast ett bakplåtspapper i formens botten.Smöra och bröa formen.
Skala och riv Rödbetorna.Blanda rödbetsrivet med olja.Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl,bakpulver,salt och vaniljsocker i en separat bunke.Sikta ner mjölblandningen i
äggblandningen.Rör till sist ner rödbetsblandningen.
Häll smeten i formen.Grädda kakan mitt i ugnen ca:40 min.på nedersta falsen.Låt kakan svalna
ett par minuter i formen..Vänd kakan upp och ner på ett ugnsgaller,ta bort bakplåtspapperet och låt kakan
svalna helt.

Gör toppningen.
Vispa färskost,yoghurt,florsocker,vaniljsocker och citronsaft till en kräm.Ställ in ostkrämen i kylen så att den får stelna lite.
Bred ostkrämen över hela kakan eller klicka ut den på lagom stora potionsbitar.Garnera gärna med rödbetsrasp.

Lycka till.

16 kommentarer:

  1. Och jag som trodde det var hallon :D
    Redan lördag!
    Hoppas du har en trivsam dag.
    *kramis*

    SvaraRadera
  2. Hej Agath
    Det där ser spännande ut :-)
    Rödbetor?!
    Har du provat den???

    Önskar dig en skön lördag
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Hej Ginger!
    Nej det är inte hallon,var du sugen på det?
    Jag har för mej det fanns ett recept med hallon också med recepten som kom.Ja i dag är det lördag igen.Nja dagen har väl flutit på.
    Jag önskar dej en trevlig Lördag.
    Kramar.

    SvaraRadera
  4. Hej Susanne!
    Nej jag har hört de som gjort rödbetskaka
    men inte gjort det själv,detta receptet kom
    ju med försändelsen i går eller förgår så jag har inte mer än hunnit med att bryta förpackningen,och lagt in det här.
    Jag önskar dej en trevlig Lördag.
    Kramar.

    SvaraRadera
  5. Tänk att grönsaker kan användas i bl.a bakelser ( älskar morotskaka) med bra resultat!
    Trevlig lördag.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Agath

    Rödbetskaka har jag aldrig hört talas om..verkar väldigt god faktiskt..Det finns ju morotskaka och den lär vara väldigt god..har själv aldrig smakat morotskaka faktiskt.

    Din rödbetskaka verkar otroligt läcker och vilken fin bild..kul med lite nytänkande..Får se om jag ska prova den. Är ju inget kakmonster precis men nu när det är så kallt och vintrigt finns ju en del tid över..när jag är mer hemma på kvällarna....

    xxx
    Kojiki

    SvaraRadera
  7. PreddieTigern!
    Ja den är ju rätt så vanligt morotskakan
    Kanske min blir en favorit också....
    Kramar.

    SvaraRadera
  8. Hej Kojiki!
    Jo jag bhar det för sambons syster hade gjort den och tyckte den var mycket god,om det var denna ska jag låta vara osagt,men det var rödbetor i den i alla fall.Ja du kan ju säga vilket det blev för vintern verkar till ha
    stannat en tid.
    xxx

    SvaraRadera
  9. Hej Agat
    Den där kakan ser god ut, trodde inte man gjorde kakor av rödbetor.
    Vid denna kyla ses många människor
    ha rödbetsnäsoer, kan man säga så?
    Vill också säga att du har mycket fina bilder på din blog.
    Hälsningar
    Ian

    SvaraRadera
  10. Hej Ian!
    Ja gör den inte,jo då sambons syster hade gjort en med rödbetor och hon tyckte den var jättegod.
    Haha rödbetsnäsor har jag aldrig hört,men brännvinsnäsa däremot.
    Jag önskar dej en trevlig Lördagskväll.
    Ha det bäst.

    SvaraRadera
  11. Hej Agath

    Jaså, det finnes inte Rödbetsnäsa men det finnes Brännvinsnäsa.

    Rödbetskaka finns, så också Brännvinskaka.

    BRÄNNVINSKAKA
    Ingredienser
    1 1/2 dl socker
    300 g smör
    6 2/3 dl vetemjöl
    1 snapsglas brännvin, ca 3 cl

    Blanda samman socker och smör till en porös smet.
    Tillsätt mjöl och brännvin och arbeta hastigt samman degen.

    Rulla ut den till fingertjocka längder och skär dem i 5 cm långa bitar.
    Lägg dem på en smord bakplåt och grädda i 200° 5-10 minuter.

    Skål!

    Ian

    SvaraRadera
  12. Hej Agath!

    Men så spännande med Rödbetskaka! Jag älskar rödbetor, det är så gott!

    Den här kakan vill jag absolut prova. Tack för att du delar med dig.

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  13. Hej Ian!
    haha så du hade ett recept på brännvinskaka,
    är det med Reymersholms renat eller man kan ta vilket renat som helst?Tack för receptet.
    Ja det får man kanske testa,bara man inte blir lullig av dem.
    Jag önskar dej en trevlig Söndag.
    Ha det bäst.

    SvaraRadera
  14. Hej Maskroskvinnan!
    Ja jag tänkte morot har man ju sett
    så länge så varför inte något nytt.
    Så det ska bli spännande och se vad
    ni tycker....
    Kaksmulan delar med sig vet du.
    Jag önskar dej en trevlig Söndag.
    Kramar.

    SvaraRadera
  15. Hej igen Agath!

    Jag ska berätta för dig vad jag tyckte om Rödbetskakan när jag bakat den. Det är ju inte så ofta som jag bakar. Men det här receptet blev jag riktigt nyfiken på.

    Har du kollat min nya sommarblogg, Agath? Där i den bloggen är det sommar året om. Jag startade den därför att jag var så trött på vintern. :)

    Adress: http://maskroskvinnan.blogspot.com

    Välkommen dit och värm dig om du har lust!

    Kramar
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  16. Hej igen maskroskvinnan!
    Tack det kan vara roligt att få veta vad ni tycker om den,jag har haft en period jag också där jag inte bakat....
    Men där har jag varit många gånger i din blogg eller har du 2 på bloggspot?
    Kramar.

    SvaraRadera