måndag 19 oktober 2009

Fick nya recept idag


Ingredienser:
10 st

Pajskal:
½ dl finhackad sötmandel
½ dl strösocker
1 msk kakao
50 gr kallt smör
1 äggula
2 dl veremjöl

Fyllning:
2 dl vispgrädde
150 gr vit chocklad
1 ägg
1 dl kesella 10%
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
jordgubbar
kakao

Tillbehör:
Aluminiumformar

Gör så här:
Arbeta ihop mandel,socker,kakao,smör,äggula och mjöl,för hand eller i en matberedare med kniven isatt.Låt sedan degen vila i kylen 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.Forma degen till en rulle och skär den sedan i 10 lika stora bitar. Tryck ut degen i smorda aluminiumformar.Grädda kakorna i 10 min.Låt pajskalen kallna helt i kylen.
Vispa grädden lätt och ställ den kallt.Bryt chockladen i bitar och låt den smälta på mycket svag värme.Låt sedan chokladen svalna något. Vispa upp ägget och blanda det med den smälta chokladen. Rör sedan ner ett par matskedar av den vispade grädden i chockladröran.Rör därefter ner chockladröran i den återstående grädden. Blanda till sist ner kesella och vaniljsocker.Fyll de kalla pajformarna med kräm och dekorera med jordgubbar.Pudra över lite kakao.
                                                                               
                                                                             Lycka till

2 kommentarer:

  1. Anonym sa...
    Hustrun är förkyld så det blir paj av bakandet. Tycker nog också att det är för kallt att sitta på en sten i skogen och filosofera. På gamla passagen låg du i morse på 4:e mest besökta sida - inte illa, om det nu är sant - allt var ju inte sant på passagen. mvh LW

    SvaraRadera
  2. Hej Liberum-weto!
    Oj då är hustrun förkyld,då var det kanske inte så dumt med en paj,leta du bland mina recept så finner du någon som ska hägra din hustru.
    Nja om jag har tillräckligt på mej och en sittdyna så ska jag nog inte frysa.
    Kanske beror på en elak komentar + att jag håller på att rensa mina inlägg,vem vet.
    Såg när jag gick in att jag låg 6:a,men som du säger är inte allt sant på passagen,jag vet för ett tag sen det var innan jag gick hit så låg
    fläskdansen på listan och då hade hon väl varit norta i 1 år minst.
    Jag önskar dej en strevlig Lördag och ta väl hand om din hustru.
    Ha det bäst.

    SvaraRadera