söndag 28 november 2010

Bruten vrist och mycket snö hör inte ihop....

....eller gör det så,för man brukar ju inte glatta på isfläckar på sommaren....så här sitter sambon idag och kan inget annat gör än be mig göra de saker som han inte kan göra,vet ni hur svårt det är som tex att byta en propp är,när jag har svårt att gå i trappor och sambon har bara en fot att förlita sig på som tur är så satt proppskåpet så att han kunde byta proppen,det gick inte att ha strömmen igång till tvättmaskinen,microvågsugnen och oljeelementet på samma gång då ryker propparna hoppas det inte kommer att bli så hela vintern för då blir det kris här,så vi får se hur det blir på Måndag när en biståndshandläggare kommer.Ni kan ju alltid hålla tummarna att vi får lite hjälp.
Så här ser detr ut ute liten gång skottade jag så sambon skulle komma in här.Men idag skricker kroppen både i armar,nacke och ryck och ben och jag tror att även jag fått lite träningsvärk i magen när jag skottadeoch ner i benen,jaja jag måste ju klarar det för jag är friskast av oss.
Ni kommer ihåg vår lille gran så förstår ni på ett ungefär hur mycket det kommit,det mesta har varit snö som blåst i drivir men när jag skulle gå efter skyffeln så gick snön nästa upp till knävecket,men det var ju bara att plumsa på föer jag hade ju inget val sambon skulle ju komma hem och så är det bara.Såg för en stund sen att det börjat snöa igen,så jag får väl snart klä på mig för att skotta igen.Jag önskar er en trevlig Söndag skrev visst Lördag till Liberum-veto ber om ursäkt att dagarna bara flöt i väg så jag hann inte med.Jag vill tack dig Kojiki för du har gjort ljusstake och och en liten tomtenisse till mig och bytt ut kakan till något som jag hoppas ni ska tycka är smarrigt.Jag vill även tacka dig Angus poet för din dikt till mig.Kram till den som vill ha från "Kaksmulan"//Agath.

27 kommentarer:

  1. Ja, det är inte lätt. Bilen behöver få batteri laddat om den står ute länge. Jula har en intelligent laddare de säljer -- patentet för svenska Sitek tycks ha gått ut, men deras laddare säljs annars av bland annat Clas Ohlsson.
    Laddaren kan troligen kopplas in via cigarrettuttag, det är enklast så för underhållsladdning, så det bör någon göra åt er.
    Mvh LW

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Jag vann åter en tävling igår, du får läsa på bloggen.
    Vi har fått ca 20 cm snö här inatt och vi har också skottat, tursamt att det är torr snö så den är lätt. Jag har varit nere till stallet och gjort rent till Bounty. Hade även komoisens häst idag att sköta. Hon sitter fast i stan i snön. Skottningen fungerar inte där hon bor. Fast jag tror mest hon inte ville åka till stallet för det var snöstorm här och hon är skiträdd attköra bil då. Men eftersom hon hjälpt mig med Bounty så kan jag ju inte säga nej.. Men hon kan behöva lite ledigt också.
    Nu kom sambon in och vi ska fika lite.
    Ska ner till stallet senare och ge Bounty medicin.
    Ha det bra och slit inte ihjäl dig nu...

    SvaraRadera
  3. Hej Agath

    Hoppas att allt löser sig till det bästa
    och att ni får lite lugn och ro!

    En trevlig Advent önskar jag Er båda...

    xxx

    SvaraRadera
  4. Ajaj vilken otur för din sambo. ja inte är det lätt att klara allt själv. man får försöka ta det allra nödvändigaste .men det är ofta för mycket det med.men jag hoppas ni har fått en riktig skön advent kelg . kraaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  5. Liberum-weto!
    Ja men först måste jag ta mig dit,det gäller 4 mil minst
    så jag får se hur det går här.Jula ligger ju strax innan
    Skara,men jag får ta en dag i sänder.
    För jag tror inte han vågar att jag ska ut och starta bilen,
    tänk fall den rör sig så jag gör mer skada än nytta.

    SvaraRadera
  6. Hej Recurven!
    Kul du vann igen.När jag hämtade skyffeln i fredags så gick det
    upp till knävecket så det var en del att skotta,men jag gjorde en
    gång så sambon kunde komma in så ett par decimeter har det säkert kommit.

    Ja då är det svårt att sköta sin häst om man inte får det skottat hos sig.Så allt är stabilt med Bounty nu då det låter skönt.

    Jag står mitt i maten så hela dagen har bara flutit.....

    Jag önskar dig en fin 1:a Advent.
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Måste allting hända dig hela tiden? Förstår att du har träningsvärk, efter allt skottande. Nu måste allt vända till det bättre för dig!!!

    Hoppas du tänt det första adventsljuset,
    och ha en fortsatt skön kväll.
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  8. Hej Kojiki!
    Ja det hoppas jag också i morgon får jag se
    vad som händer här,för då kommer en från
    biståndshandläggaren,så får vi se.
    Jag önskar dig allt gott och tack för all
    hjälp du ger mig.
    Har du tänt första ljuset än?
    xxx

    SvaraRadera
  9. Hej Lillatanta!
    Ja jag vågar inte tänka framåt men jag får väl
    hoppas det går fort och inte blir för mycket snö
    bara,utan håller sig inom rimlig gräns.
    Jag önskar dig också en trevlig 1:a Advent.
    Kramar.

    SvaraRadera
  10. Hej Susanne!
    Ja det verkar inte finnas en ände på allt som händer oss.
    Oja vilken träningsvärk jag fick i magen men det var väl för det gjorde så ont i ryggen redan som det blev så och så har jag en brännande känsla uppe i nacken.
    Ja det måste väl vända snart hoppas jag.
    Jag önskar dig en fin 1:a advent.
    Kramar

    SvaraRadera
  11. Hej Agath
    Tror att det är bra, att man är lite envis. Eller hur?

    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  12. Snacka om att ni har otur.

    Hoppas allt blir bra snart
    så att ni kan fira lite Advent de kommande söndagarna.

    Kram till dig

    SvaraRadera
  13. Susanne!
    Jo att vara en vis men bara till en viss gräns för man kan
    skälpa än hjälpa på benets tillfrisknande.
    Godnattkramen

    SvaraRadera
  14. Hej Ninasol!
    Ja det är väl otur om något.
    Ja det beror på sambon för 6 veckor
    sa de men ska han stöka kan det bli längre ju.
    Ja du Adventsstjärnan kom inte upp.
    Jasg önskar du haft en trevlig 1:a Advent
    Godnattkramen.

    SvaraRadera
  15. Hejsan!
    Jag hade glömt bort att det var första advent igår. Jag hänger inte med liksom.
    Jag fick sovmorgon idag och det kändes skönt.
    Massa med snö har vi fått och plogen bara skyfflar upp allt på grinden så vi kommer knappast ut. Han kan inte göra det ordentligt. Han har lite för bråttom så allt bara flyger. Han tar ingen hänsyn till att våran bil står vid garaget heller, Bilen var halvtäckt med snö från plogen, och nu ska sambon ut och skotta fram hästsläpet ifall vi ska åka iväg med Bounty. Jag har ju planer på att åka till klinik och kolla upp honom, men jag har ingen brådis för vädret är lite opålitligt just nu tycker jag. Ska väl ta och ringa dit och prata med dom lite först..
    Ska väl laga min pil som jag sköt sönder i lördags. Får väl limma ihop den.
    Ha en bra måndag!

    SvaraRadera
  16. Hej Recurven!
    Jag har inte varit här idag så,först nyu kommer jag strax
    innan sängdax.Stjärnan i fönstret har inte kommit upp än
    för vi väntade besök här idag som skulle prata om det
    vi behöver och hur jag ska ta mig till Nossebro,det blir med
    närtrafik så det gäller att handla smart.
    Ja jag såg vi hade fått mera snö,kanske får vi hjälp av en i
    morgon att skotta häör vi får väl se.Det är ju besvärligt med
    min rygg och axlar de skriker fortfarande för det värker.
    Ja laga behöver man ibland klappa om Bounty från mig.
    Kramar och godnatt.

    SvaraRadera
  17. Tigris!
    Som du ser har jag fallit ner i det mörka hållet du klev upp ur.
    Godnatt

    SvaraRadera
  18. UFF,så jobbigt att skyffla snö !!
    Hoppas att ni ändå har det bra ihopa ...
    Så gulligt av Angus att göra en lite visa åt dig ;-)
    Sköt om dig !
    Kram, Doris

    SvaraRadera
  19. Önskar vi hade bott närmare så vi kunnat hjälpa er! Sicken otur gubben din hade,och nu till jul och allt.
    Måste kännas tufft eftersom du inte är bra du heller.
    Jag hoppas det löser sig och att ni får den hjälp ni så väl behöver.
    Stor Kram / Suss

    SvaraRadera
  20. Goddagens!
    Bounty skötte sig visst även i morse för telefonen höll tyst. Ska väl ner till honom snart och fixa innan vi ska in till bågskyttet. Korren går vidare..
    Nu ska det bli kul och se hur ordspråket om Anders braskar och julen slaskar stämmer in.. Vi har - 10 gr ute idag, det är kallt även inne fast vi eldar för högtryck. Den gula visar sig mellanåt men den värmer inte mycket.
    Ha en bra tisdag...

    SvaraRadera
  21. Hej Doris!
    Ja jag har fortfarande värk av det,men för
    en stund sen kom grannens brorson hit och
    körde med traktorn vad glad jag blev.
    Idag har jag varit och handlat med närtraffik.
    Så 4 kassar fick jag med hem.
    Ja det var väl gulligt av Angus Poet.
    Ja även det som Kojiki gjort, så gulligt
    av dem,och med julmusik i bakgrunden.
    Ha en fin Tisdag.
    Kramar

    SvaraRadera
  22. Hej Suss!
    Tack det var rart sagt,just i kväll fick vi hjälp av grannens
    brorsbarn som kom med sin traktor och körde upp snön jag inte
    orkat ta bort.Väldigt rart tycker ja.
    Så idag har jag också varit och handlat mat till oss,nu är
    jag slut så det får bli soppa till middag inte fel det heller.
    Ja det känns tufft när man själv har värk.Jag skulle till
    arbetsterapeuten idag men fick avbeställa det.Ja vi får
    hoppas på det bästa och ta en dag i sänder.
    Ha en fin Tisdagskväll.
    Kramar

    SvaraRadera
  23. Gokväll Recurven!
    Skönt att du fått sova även idag då har du snart hämtat krafter igen
    Hoppas det går bra med Korren idag
    De preatade om det när jag åkte in eller så var det i affären men de pratade om att den braskar i dag och det brukar stämma med att julen slaskar då...Så det blir så i år också.
    Annars har de lovat en rikktigt sträng vinter den kommer från Ryssland
    och har kommit för att stanna ett tag.
    Hälsa Bonty från mig.Ha en fin Tisdagskväll
    Kramar

    SvaraRadera
  24. Hej Agath
    Vad skönt att ni fått hjälp med snön. Börjar snickare m.fl. bli klara med ert hus? Har ni det också så in i norden kallt? Alldeles för kallt i mitt tycke.

    Sv. Det bästa med kylan, det är att snön blir som ett vitt, fint puder, så hundarna tar sig lätt igenom ;-) Det var härligt att få hem dottern, efter så lång tid ute i vida världen.

    Allt gott till dig
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  25. Hej Susanne!
    Ja det var jätteskönt att han kom och hjälpte oss,för jag kände att jag
    hade inte orkat med det också efter min färd in till affären.
    Jag fasar för den dagen när jag behöver gå på flera ställen för jag måste snart till apoteket också,även där börjar medicinen tryta.

    Nej inte katten blir de fördiga här inte,de har inte visats sig sen sambon bröt foten och i går var det en vecka sen.
    Här är kallt och sambon är bekymrad för att rörenm ska frysa sönder -17 grader har vi just nu.
    Annars har vi haft sol här idag.Men vad hjälper det nattetid.

    Ja då är inte snön så tung för dem att plöja igenom.

    Tror jag det att du är glad att fått hem dottra 9 månader är
    en lång tid även om bio haft mycket kontakt med varann,

    Vet du när jag satt och väntade på Taxin så kom det en dam med en liten hund inget band och inget koppel så sa damen till hunden att sitt
    nu stilla där tills jag kommer tillbaka,kan du tänka dig hunden satt så lydigt,men det syntes han ville komma fram till mig för den tittade på mig.
    Nej nu ska jag gå till sängs för i morgon ska jag ta in ved.
    Godnattkramar

    SvaraRadera
  26. Hejsvejs!
    Idag kom jag upp tidigt igen. Bounty låg ner och hade spånhögen i hörnet som kudde. Det såg skönt ut för honom. Och rätt som det var så reste han sig utan problem, vi behövde inte göra något.
    I dag flyttar Polacken hem igen så nu mister vi den starka hjälpen att dra fram Bounty från väggen ifall han lägger sig galet igen. Men vi får hoppas att Bounty klarar att komma upp själv som idag.
    Vi har - 17 gr ute just nu. När jag var till stallet var det - 19gr. P termometern nere vid stallet var det -25 gr. Nu är det lite för kallt tycker jag. Bäst om det bara var -4 till -6 gr. Men det ska visst bli lite mildare kallt nu.
    Jag ska väl våga mig ner dit igen lite senare, måste ju gör rent i boxen och fixa mat och ge honom medicin. Men det tar emot att gå ut i kylan.
    Vad skönt att du fick lite skotthjälp och att du fått hem lite mat, du ska se det fixar sig nog till det bästa.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  27. Hej Recurven!
    Jasså Bounty var trött idag igen,men det var väl
    skönt han hade en kudde av sågspån under huvudet.
    Tur att han kom upp själv nu när du inte har någon
    hjälp av polacken.
    Vi har - 12 grader ute,och idag fick vi hjälp av
    fixargruppen som bar in ved,de ringde när jag var
    nere efter ved så jag gick inte ner igen utan bara
    instuerade dem vad de skulle göra och vad de skulle
    lägga veden ute på altanen så jag kan hämta därifrån
    nu ett par dagar eller veckor jag har inte sett hur
    mycket de staplat här,men sambon var nöjd så de har
    nog gjort så som han ville ha det.
    Ja det var skönt att han körde upp en gång lite bredare
    än jag hade gjort den.
    Jag önskar dig en bra Onsdag.
    Kramar

    SvaraRadera