torsdag 23 september 2010

Skulle detta smaka tro?

Att flambera vid bordet medan gästerna ser på är en given succé!Effektfullt,
men framför allt gott-kombinationen äpple och konjak smakar gudomligt!





Ingredienser
8-10 port.

Pajdeg:
2½ dl vetemjöl
½ dl strösocker
100 gr smör eller margarin
½ ägg

Fyllning:
3-4 äpplen
1 msk smör eller margarin
1-2 msk brun farin

Flambering:
½ dl konjak

Gör så här:
Börja med pajdegen:Sätt ugnen på 200 gr.Hacka samman vetemjöl,socker och matfett.Använd gärna matberedare.
Tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop till en deg.Låt degen vila i kylen ca: 1 tim.
Kavla ut degen till en rund kaka, 28-30 cm i diameter och ca 2 mm tjock.
Lägg degkakan på en pappersklädd plåt.Nagga den med en gaffel.Förgrädda kakan i mitten av ugnen,10.12 min.
Gör fyllningen:Skala,kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor.
Smält matfettet i en stekpanna.Fräs äppelklyftorna några min på stark värme.Strö över brun farin.Låt klyftorna svalna.
Lägg äppelklyftorna på degkakan i ett fint mönster.Grädda tarten mitt i ugnen ytterligare 15 min.
Vid servering flamberas tarten:Värm konjaken och häll den över tarten.Sätt en brinnande tändsticka till spriten så att den
börjar brinna.Servera
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Mandel och Rosmarin
Mandel och äpplen är en fin smakkombination.För att "lyfta"tarten ytterligare kan du strö
över ca ½ dl flagad,rostad mandel.Eller smula sönder 1 tsk rosmarin och strö över
degen innan äppelskivorna läggs på,då får du en både intressant och kryddig smak
på tarten.

Lycka till

4 kommentarer:

  1. Sambon bad mig göra en äppelkaka då vi har så mkt äpplen. Hum, tänkte jag ... ok, kör en variant ... som verkade bli rätt torr när allt skulle in i ugnen så på med grädde med ägg och socker och ... så gott så den gick åt på fyra personer som efterrätt!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej
    Vad gott det ser ut!
    Men flambera hemma vid bordet, det får nog vara för min del. Det törs jag inte..... Gör du???

    Kramar
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Hej Tigris!
    Ja kan ge dig ett annat enkelt äppelrecept jag har
    kanske du lyckas bättre med den,förresten har du aldrig
    gjort torskaåppel någon gång med vispgrädde till?
    Ha en bra dag.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Hej Susanne!
    Ja jag tycker med den ser god ut,
    nej inte med små barn i närheten förstås.
    Vet du min mor och jag vi flamberade Ananasringar
    en gång men vi gjorde det på spisen.det gick jättebra
    där.
    Ha en trevlig dag.
    Kramar

    SvaraRadera