söndag 22 november 2009

Nu när det börjar närma sig Jul.Kan detta vara något,Snabbjanson?

Här svänger du ihop en riktig klassiker på nolltid genom att använda kokt potatis.Denna Janson kan även göras för en person,med ingredienserna som nästan alltid finns hemma.


                                                                           30 minuter varav 20 minuter i ugnen.
4 port.
2 gula lökar.
ca: 1 msk anjovisspad.
6 kokta potatisar.
1 ask ansjovisfiléer.(125 g)
2 ägg.
2 dl mjölk.
½-1 msk anjovisspad.
Skala och hacka lökarna.

Gör så här:
Lägg hälften av löken i en lätt smord,ugnsäker form.Häll över ansjovisspad,tärnad potatis och de hackade ansjovisfiléerna.Strö resten av löken över potatisbädden i formen.Vispa ihop ägg,mjölk och ansjovisspad.Häll det i formen.
Grädda frestelsen i 225 grader ca. 20 minuter i ugnen.
Servera med grovt bröd eller en blandad sallad.

Tips:
Anjovisen kan bytas ut mot kaviar och gräslök som du vispar med ägg och mjölk.

                                                                                 Smaklig spis.

8 kommentarer:

  1. Hej Agath
    Denna trista grå söndag....Jansson är väl aldrig fel..har man Kalles kaviar hemma är det lätt fixat...

    Du sa det var fel på kommentarerna på Blogg Banken
    Jag hittade inga fel. Vad är det du upplever

    xxx

    SvaraRadera
  2. Snabbaste Jansson
    Inte så god som Agatens men snabbigt snabb!
    I Mälarö var det 13 löpare som var med och "sprang in julen".I herrklassen var Johan Jonsson snabbast. SHIT, han hette Jonsson,inte Jansson. Okay, då är Agatens Jansson fortfarande snabbast.
    Ian

    Förresten, lille angus är på gång, ni ses snart.

    SvaraRadera
  3. Åh vad jobbigt hade skrivit en super lång kommentar så försvann den.... *stor suck*

    Hur som helst, du lockar med julförberedelser ser jag själv har jag inte ens börjat tänk på julen än....

    Saknar dig oxå vännen vi haft många härliga samtal och förhoppningsvis kommer vi ha fler, jag vet att jag är jätte dålig på att surfa runt bland bloggarna.... blir liksom aldrig av.

    Helgen före jul far vi hela familjen med barnen och deras respektive dvs 11 st till Sälen på en skidweekend, ska bli lite mysigt att umgås och kanske åka lite skidor.

    SEn i januari så rymmer sambon och jag till Thailand och rår om varandra, det har vart en hektisk sommar och höst med väldigt lite ledighet eller stunder för oss själva så vi behöver det verkligen..

    Hörs snart igen vännen och var rädd om dig!
    Kramar om

    SvaraRadera
  4. Hej Kojiki!
    Ja jag försökte ett par gånger,men
    sen tog jag och kopierade den och lät
    den ligga i musen,haha det låter något
    det.....Jag försökte 3 gånger men
    när jag skrivit in bokstäverna fanns det
    ingen skicka funtion.
    Men tack nu är den där*ler*
    xxx

    SvaraRadera
  5. Hej Ian!
    Ja jag tänkte att för m,an har lite brådis så här innan jul så var detta ett snabbt och gott recept....Ian lille angus ser jag fram emot.
    Jag önskar dej en trevlig Söndag.
    Ha det bäst.

    SvaraRadera
  6. Hej Ms Chevelle!
    Ojoj nu gör du mej nyfiken*ler*
    Nåja det kommer väl igen inte sant?
    Hela vår by verkar mogna för julen
    vi ska ju ha gammeldags jul på Torsdag.
    Och Bloggbanken tog upp detta med julen
    Så hittade jag detta receptet som råkade
    bli kvar på passagen.Eftersom jag håller
    på att tömma bloggen där så såg jag det helt förträffligt tyckte jag,precis lagom att börja sikta in sig på julen.Oh ja massor av fina samtal hade vi ju,så inte undra på jag saknar dej.Du har ju haft mycket kring dej så jag förstår.Jag brukkar titta in till dej fast det är inte alltid jag skriver en kommentar.
    Oh v ad härligt ska ni till Sälen du måste vara rädd om dej så du inte bryter dej.
    Tailand,det var väl där ni var sist har ni hittat ett ställe som ni gillar där?
    Om en annan ändå kunde ta och åka en vecka eller 2...ja du vet ju vad det var inte sant?*ler*
    Ja vi hörs snart igen.var rädd om dej också.
    Jag önskar dej en trevlig Söndagskväll.
    Kramarom.

    SvaraRadera
  7. Godkväller!
    Nu har vi ätit entrecoten. Nu hade jag givetvis fel senap hemma och inget örtpeppar. Så jag tog det som fanns. Vanlig Slotts senap, örtsalt och lite franska örter + citronpeppar. Sambon tyckte att det var jättegott, själv är jag inte helt förtjust i örter, men köttet blev jättemört och fint. Fick stå inne lite längre ärn vad det stod, för jag vill inte ha rött kött, jag vill ha det genomstekt. Potatisklyftorna var helt suveräna med bearnaisen.
    Lite annan kryddblandning för min del skulle jag uppskatta. Har aldrig gillat örter så där. Men jag ska testa detta någon mera gång med annan kryddning. Det var så enkelt att göra och sköter sig själv i ugnen. Jag körde köttet och potatisen på samma gång. Köttet fick hoppa upp ett snäpp, så potatisen fick plats under. Det funkade det också.
    Nu är vi mätta och belåtna och trötta. Ska göra ingeting nu.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  8. Hej Recurven!
    Du får testa dej fra tills du blir nöjd,
    hur den görs vet du ju nu och den fungerade bra.
    Nu är det bara kryddorna som ska komma till sin rätt,men det får jag väl höra något om då hoppas jag.
    Det var ju bra att du kunde göra bägge samtidigt.
    Ha en skön kväll.a jag titta på TV:n
    Kramar.

    SvaraRadera