lördag 25 september 2010

Kanske skulle det smaka med soppa en sådan här dag.

En lyxig god svampsoppa.Den är perfekt som inledning till en finare middag.

Tid ca 30 min.
Frysning:går att frysa
utan grädde och vin.

4 port

ca: 1liter färska,rensade kantareller eller 1-2 burkar (á 200gr)
1 purjolök
2 msk smör eller margarin
2 msk vetemjöl
1 liter grönsaksbuljong
( tärning + vatten)
1-2 dl grädde
½-1 tsk salt
2 msk sherry eller vermouth

Gör så här:
Skölj och rensa svampen om den är färsk.Grovhacka den om den är stor.Ansa,skölj och strimla purjolöken.
Smält matfettet i en kastrull,stor nog för hela soppkoket.Lägg i svampen och purjolöken.Fräs sakta tills nästan
all vätska kokat in och purjon är blank och genomskinlig.Strö över mjölet.Rör om och späd med buljong.
Koka på svag värme ca 10 min.Tillsätt grädde,salt och sherry eller vermouth.Smacka av.Servera soppan
med små fina kuvertbröd,tex rosenbröd.

Tips:
Receptet kan användas till soppan med blandsvamp eller champinjoner.Soppan går bra att frysa,men bör då inte lagas helt färdig.Smaka av med grädde och vin först när soppan tinas och ska värmas för att serveras.

Smaklig spis.

4 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Tittar in till dig varje dag, vet du ;-)

    Här har vi haft något som liknar sommarvärme, några dagar. Riktigt skönt. Trattkantarellerna som jag fyllt frysen med, ska syltas. Men det går väl lika bra med vanliga kantareller till din soppa. Gillar kantarellsoppa, mums.

    Sv. Näe, renar är inget vi brukar se runt huset.

    Ha de gott
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Susanne!
    Detsamma gör jag till dig,jag tror nog att det går
    att göra på vanlig kantarell också,för den går ju
    att använda blandsvamp och champinjoner,så det ska
    nog gå.Ja det är ju soppetider nu när kylan börjar
    knacka på dörren.

    Så det var ovanligt hos dig också.Vet du jag har inte
    sett renar in live sen jag var barn när vi skulle till
    Björkliden,jag var nog 4-6 år,för det var första gången
    jag såg samer och jag blev så förtjust ideras mössor så
    mor och far köpte en till mig,den var jag stolt över kan
    du tro.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Godmiddag!
    Mina telefoner ser ut som dina ungefär, jag har inte tangetbord på dom. Min Samsung borde funka liknande som din, det är ju samma märke. Fast min Samsung är ingen "vikbar" telefon.
    Det är mulet här idag, regnet kom igår kväll sedan. Det är bara runt 10 gr, så det är inte lika varmt som igår precis. Ska väl gå ner till stallet snart och göra ordning till Bounty. Har lite småsaker att fixa med sedan. Det kan göras idag för det är inget vidare att vara ute ändå.
    Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  4. Hej Recurven!
    Nej det är väl den nya numera att man ska ha dator med sig vart man
    än gång tror jag,jag köpte min för att bara kunna ringa och sms:a när
    jag behövde eller kände för det.Och att jag köpte en vikbar det var
    mest för att man inte skulle stöta till något så man ringde någon i onödan,ja du förstår va?Men en sak jag inte fattar varför måste de ha aktieposter i mobilen,och de sa jag fick inte ta bort den posten heller varför förklarade de aldrig.
    Ja vi har mulet i dag också,hänger man ut en handukl eller badlakan tar det årstider innan det torkar,men det fläktar lite i grenarna,men regnar
    gör det inte än i alla fall.
    Ja Bopunty är väl glad för att fått komma in nu,jag ser hästarna de går fortfarande ute här.Men de har lagt till mera foder det är väl sådant som hästarna behöver tillskott ellert något.Ingen skyttetävling denna helgen då?
    Ha en bra söndag.
    Kramar

    SvaraRadera