fredag 16 april 2010

Kanske ett matbröd skulle det smaka?

Vill du baka ett riktigt gott bröd till lunchmackorna är kanske detta grova filmjölksbröd något för dig?
Det smakar ljuvligt tillsammans med en smakrik ost.

Ingredienser
1 bröd

1-2 msk + 2½ dl vetekli
1 dl solroskärnor
½ dl linfrön
3/4 dl vetekross
2 dl vetemjöl
3 dl grhamsmjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
4 dl filmjölk
1 dl mörk sirap

Gör så här:
Sätt ugnen på  175 grader.Smöra en form,ca 2 l,och bröa den med 1-2 msk vetekli.Blanda  solroskärnor,linfrö,2 ½ dl vetekli, vetekross,vetemjöl,grahamsmjöl,salt och bikarbonat i en skål.Tillsätt filmjölk och sirap i mjölblandningen.Blanda ingredienserna väl.Fördela smeten i formen,och jämna till ovansidan.Grädda brödet längst ner i ugnen ca 1 tim.Låt brödet svalna på galler under bakduk.

Baktips:
Du kan bröa formen med 3-4 msk finhackade solroskärnor.Eller varför inte göra en blandning av olika fröer att bröa med:1 msk solrosfrön,1 msk svart vallmofrö och 1 msk sesamfrön.Det ger brödet en nötigare smak.

Bikarbonat:
Bikarbonat är ett kemiskt jästmedel som framställs syntetiskt ur koksalt och koldioxid.När bikarbonatet reagera med en syra frigörs koldioxid vilket gör att det jäser.Bikarbonat fungerar bäst på recept där något syrligt ingår som ingrediens.till exempel youghurt eller filmjölk.Du kan byta ut bikarbonat mot hjortronsalt men det ger inte riktigt samma spröda konsistens.

Lycka till.


2 kommentarer:

  1. Godeftermiddag!
    Nejdå, jag sover inte!! Jag har suttit och sytt nya sömmar på en sadel som jag ska ta med ner till stallet nu när jag ska dit.
    Jag var ute med knattarna och sköt och vi hade roligt. Åkte hem vid 18.45. Sedan handlade vi och åkte hem. Fixade mat och käkade. Blev sittande vid TV och kolla Lyxfällan innan jag var till datorn. Jag var bra trött då...
    Jag känner mig ganska trött även idag, men det kan vara vädret också. Det vet inte hur det ska ha sig. Det snöar och regnar och den gula är framme och så går det mörka moln över himlen.
    Nej, idag ska jag fixa Bounty först sedan ska vi skruva upp lite väggar för att höet ska bli lite skyddat mot regn ute i det där skulet bakom garaget. Vi lastar nog av det på söndag, för i morgon är jag ju inte hemma.. 3D träning i Igelboda (ligger någonstans i Stockholm).Så jag har lite mycket omkring mig just nu...
    Ha det bra och gå nu inte och trilla någåonstans igen, hihihihi...

    SvaraRadera
  2. Hej igen Recurven!
    Då är du öm i fingrarna nu då eller?
    Ja det verkar som du och knattarna har
    kul när ni är iväg och skjuter...
    Ja äta bör man....Så du tittade påå Lyxfällan
    i går jag slog bara ett öga såg att det var Charlie och Mattias var det ett gammalt program?

    Ja vädret kan väl gör en del sen har vi läl snö på väg igen visserligen snöblandat regn men ändå.Jag såg att det var nedebörd någonstans när jag var ute på min promenix.
    Ja jag ser att du har lite att dona med.Klappa
    om Bounty från mej.
    Nej idag höll jag mej med huvudet upp och benen ner haha.Men den blev inte så lång som i går.
    Kramar.

    SvaraRadera