torsdag 27 maj 2010

Skulle denna maträtt smaka Kajsa?


Ett enkelt och läckert sätt att förena de nyttiga med de goda - du låter härliga grönsaker och saffranskryddat råris mötas i en vacker,vegetarisk paëlla.

tid ca 50 min.

4 port.

8 dl grönsaksbuljong
(tärning + vatten)
1 pkt (½ gr) saffran
4 dl råris
1 knippa salladslök
eller 1 liten purjolök
200 gr sockerärter
1 litet blomkålshuvud
15 coctailtomater
½ dl finhackad persiilja

Gör så här:
Koka upp grönsaksbuljongen i en traktörpanna eller dyl.Tillsätt saffran och råris och koka ca 40 min.Skölj grönsakerna och dela salladslöken i 3-4 bitar.Dela ev sockerärterna mitt itu.Bryt blomkålen till små buketter.Lägg alla grönsakerna på riset när 15 min återstår av koktiden.Strö över persilja och servera paëllan med ett gott brytbröd.

Tips!
Servera gräddfilsås till.Smaksätt gräddfil med vitlök och någon örtkrydda,tex dragon eller timjan.

Smaklig spis.

7 kommentarer:

  1. Ninasol - Ninacian27 maj 2010 kl. 15:32

    Tack för ditt mail Agathen!

    Ja nu ser jag hur nytt och fint du har det här.
    Förstår ju vem som fixat din nya design :-)

    Jag gillar ju grönsaker så jag ska nog testa din maträrr ovan.
    Den verkar superdupersmaskig.

    Flitig du är med bloggandet.
    Kram på dig Kaksmulan från Ninacian/Ninasol

    SvaraRadera
  2. Ninasol - Ninacian27 maj 2010 kl. 15:34

    *maträrr*

    Va? Va?

    Näe ...
    det skulle ju va *maträtt* så klart.

    :-))) hälsar Ninasol igen.

    SvaraRadera
  3. Hej Ninasol!
    Ja jag tycker verkligen här är fint
    Ja är inte Kojiki en pärla som hjälper
    mej och gör det fint.
    Ja den maträtten passar ju bara nu när
    det börjar bli sommar,ja då menar jag
    sockerärttor och andra grönsaker.

    Flitig och flitig det finns de som
    skriver mer än jag men ett pat om
    dagen blir det allt.
    Haha vad gör det om det blir lite fel?
    Säger den som är mästare på att göra det....
    Kramarom.

    SvaraRadera
  4. Ninacian-Ninasol28 maj 2010 kl. 23:26

    Jo visst finns det de som skriver många fler inlägg än du per dag ;-) men jag jämförde med mig själv, när jag skrev att du är flitig, och jag skriver ju inte ett enda inlägg längre ... hahha ... har fått förstoppning i motsats till "tangentdiarré" *skrattar*
    Kramaromdigmé från Ninasol

    SvaraRadera
  5. Hej Ninasol!
    Jo jag vet det,haha det där fattade kjag inte förrän nu att
    det var så du menade att du fått förstoppning*fnissar lite*
    Ja jag vet inte vilket som är värst tagentorddiare eller
    ordförstoppning.*skrattar högt*
    Kram du rara.

    SvaraRadera
  6. Hej Agath!

    Jag säger bara...
    MUMS!!!!MUMS!!!!MUMS!!!!
    Och helt fel var det inte när jag såg vitlök och örter...

    Jag har skrivit ut receptet och skall testa det nu under helgen. Eftersom det är min man, Anders, som är kocken i hemmet så jag skall lämna över det till honom.

    Du är en riktig ängel som tänker på oss som inte äter kött och även lägger in vegetariska recept till oss.
    Tror du att du skulle kunna samla de vegetariska recepten under en kategori: Vegetariska rätter? För då blir de lätta att hitta bland dina andra recept.

    Och du...
    När du lägger in dina vegetariska recept skicka gärna en blänkare till mig.


    Ha en helt underbar onsdag!
    Varm björnkram
    Kajsa

    SvaraRadera
  7. Hej Kajsa!
    Bra jag kunde hitt ett recept till dej som du gillat så här långt.
    Du kanske berättar hur den blev också sen.
    Det är synd jag inte kan äta vitlök alla kan det utan jag,verkar det som.Och mycket man äter i dag ute är med vitlök,så jag får hela tiden fråga mej fram.
    Nej någon ängel är jag inte men jag är lyhörd för önskemål*ler*
    Ja vi får se annars få du leta dej fram.Det ska väl inte vara
    så svårt det heller.
    Kramar.

    SvaraRadera