måndag 19 oktober 2009

Banan-och kokospaj,skulle det smaka


Tid ca:40 min varav 25 min.
 i ugnen plus 30 min. i kylen.
10-12 bitar.

2½ dl vetemjöl.
2 msk socker.
100 gr.margarin eller smör.
1 äggula
ev.1 msk. vatten.

Fyllning:
3 dl marsankräm.
1 dl vispgrädde.
1 dl riven kokos.
4-5 bananer.

Garnering:
1-2 dl riven kokos.

Gör så här.
Hacka och blanda samman ingredienserna till pajdegen för hand eller med maskin.Låt den vila i kylskåpet ca:30 min. Kavla eller platta ut pajdegen i en rund pajform.ca:23 cm i diameter.Fäst en remsa alumiiniumfolie runt kanten. Grädda Pajskalet i 200 grader i ca:15 min.Flytta sedan upp gallret en fals.Ta bort folieremsan och grädda ytterligare 10 minuter. Koka marsánkrämen enligt förpackningens anvisningar.Låt den svalna.
Vispa grädden tjock.Blanda ner den och kokosen i krämen. Skala och skiva bananerna.Fyll det kalla pajskalat med dem. Fördela krämen över. Rosta garneringskokosen lätt i en torr stekpanna.Strö kokosen över pajen.
Servera pajen som dessert eller till kaffet.

                                                                         Smaklig spis

1 kommentar:

  1. Låter jättesmarrigt! Tar med mig det här receptet. TACK!

    SvaraRadera